nieuws
Vleesalternatieven bezig aan opmars in Nederland
nieuwsDe consumentenbestedingen aan vleesalternatieven zoals vegetarische burgers, tofu en kaasschnitzels zijn in de eerste drie kwartalen van 2004 met 9,4 procent gestegen ten opzichte van 2003. Deze groei is opmerkelijk gelet op de algehele daling van de huishoudelijke bestedingen aan voeding met 1 procent in dezelfde periode, zoals uit cijfers van GfK blijkt. Dat meldt het marktonderzoekbureau Aurelia!
30 december 2004
De consumentenbestedingen aan vleesalternatieven zoals vegetarische burgers, tofu en kaasschnitzels zijn in de eerste drie kwartalen van 2004 met 9,4 procent gestegen ten opzichte van 2003. Deze groei is opmerkelijk gelet op de algehele daling van de huishoudelijke bestedingen aan voeding met 1 procent in dezelfde periode, zoals uit cijfers van GfK blijkt. Dat meldt het marktonderzoekbureau Aurelia!
De marktonderzoekers verwachten dat de positieve trend zich in 2005 zal voortzetten. Een bijzondere impuls komt van het zuivelconcern Campina dat in januari een reeks van nieuwe vleesalternatieven op basis van wrongel zal introduceren. Wim Engels van Aurelia! constateert dat steeds meer grote concerns de markt betreden met nieuwe grondstoffen of zich door middel van bedrijfsovernames een marktpositie verwerven. Hij ziet daar voorbeelden van bij Nestlé, Heinz en Wessanen die Campina al zijn voorgegaan.
Bron: Agriholland