nieuws

Vlaamse Visserij Coöperatie opent nieuwe vestiging

nieuws
De Vlaamse Visserij Coöperatie (VVC) groepeert tachtig reders en startte tien jaar geleden een eigen winkel, waar de leden aan een goedkopere prijs materiaal kunnen kopen. In de vestiging van Zeebrugge werken vijftien mensen en het bedrijf draait een omzet van 3,3 miljoen euro. Hoewel het aantal vissersboten gedaald is onder de honderd eenheden, opent de VVC een nieuwe vestiging in Oostende. "Bouw en industrie zijn goed voor een derde van onze omzet", luidt het.
7 mei 2007  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:59
De problemen bij de Vlaamse vissersvloot hebben blijkbaar geen invloed op de activiteiten van de Vlaamse Visserij Coöperatieve, die zopas een nieuwe vestiging opende. "Bouw en industrie zijn goed voor een derde van onze omzet", luidt het dan ook.

De Vlaamse Visserij Coöperatie (VVC) groepeert tachtig reders en startte tien jaar geleden een eigen winkel, waar de leden aan een goedkopere prijs materiaal kunnen kopen. 'De formule werkt omdat we alles aanbieden wat op een schip gebruikt wordt, van veiligheidskledij en netten tot touwen en apparatuur. We hebben 6.000 artikelen en dankzij een samenwerking met tien Nederlandse coöperatieven kunnen we aan concurrentiele prijzen verkopen", zegt Brenda Utterwulghe, afgevaardigd bestuurder van VVC Equipment.

Er werken vijftien mensen in de vestiging in Zeebrugge en het bedrijf draait een omzet van 3,3 miljoen euro. Maar de voorbije jaren daalde het aantal Belgische schepen tot onder de honderd. "Dat liet zich slechts gedeeltelijk voelen, want sinds enkele jaren diversifiëren we. We verkopen ook aan industrie, bouwsector, nutsmaatschappijen en pretparken. Het gaat om hetzelfde materiaal, al moeten we wel meer inspanningen leveren om hen te bereiken", luidt het.

De opening van een nieuwe vestiging op de Hendrik Baelskaai in Oostende past ook in die strategie. Er werd 500.000 euro geïnvesteerd. "Het pand toont ook aan dat we onze band met de visserij niet verliezen en aanwezig blijven in de belangrijkste havens. Onze aandeelhouders zijn reders, maar zij maken er duidelijk geen probleem van dat een belangrijk deel van de winst niet meer gegenereerd wordt in de sector".(KS)

Bron: Het Nieuwsblad

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek