Vijf KMO's gaan samen verse producten aanbieden
nieuwsHet initiatief komt van Java, bekend als koffiebrander, maar ook distributeur van verschillende voedingsproducten. Die heeft in Rotselaar een logistiek platform Java Fresh & Partners opgericht. Bedoeling is om samen met de vier andere bedrijven aan grootkeukens nog slechts één adres te bieden voor alle verse producten: groenten en fruit, vis, zuivel, wild, bereide gerechten, vlees en gevogelte. Elk van de vijf partners in de samenwerking neemt één of meerdere van deze producten voor zijn rekening.
"Wij willen onze klanten in de grootkeuken vooral laten bezig zijn met hun job. Dankzij de centralisatie onder Java Fresh & Partners kunnen zij terecht op één adres. "Voor de klant betekent dat dus één bestelling, één zendnota en één factuur", zegt directeur Wim Claes van Java. Hij mikt met het nieuwe distributieplatform op middellange termijn op een omzet van 25 miljoen euro en 40 nieuwe jobs. "Maatwerk en flexibiliteit zijn de ordewoorden en moeten het verschil maken met andere platforms".
Pludis uit Bree dat kip, kipproducten en konijn levert, heeft zijn wagon aan de Java-trein gehangen. "Het gaat stuk voor stuk om familiale bedrijven die kwaliteit hoog in het vaandel dragen", zegt Stefan Schildermans van Pludis. Hij voorziet door de samenwerking in Java Fresh & Partners 15 tot 20 jobs extra bij Pludis. Ook Alva Verse Vruchten hoopt de vruchten te plukken van de samenwerking in Java Fresh Partners. "We hebben zwaar geïnvesteerd in onze eigen groentensnijderij en hopen dat we nieuwe klanten kunnen aantrekken", zegt directeur Hans Desmet. Java Fresh & Partners gaat vanaf 1 januari volgend jaar van start.
Bron: Het Belang van Limburg