Unizo vreest voor 7.600 jobs door prijzenoorlog
nieuwsUnizo baseert zich op een onderzoek van het Economisch Instituut Midden- en kleinbedrijf (EIM) in Nederland, waar al een tijdje een prijzenoorlog woedt. "Daaruit blijkt dat de zelfstandige supermarktketens al na een jaar hun omzet met 3 procent zien dalen", zegt Luc Ardies, sectorverantwoordelijke voor de distributie bij Unizo. "Die omzetdaling leidt tot besparingen en kost gemiddeld per supermarkt twee jobs. Als de prijzenslag lang blijft duren, zijn de gevolgen veel groter. Na twee jaar zeggen zes op tien zelfstandige supermarktuitbaters te vrezen voor het voortbestaan van hun zaak", meent Ardies.
Volgens Unizo zijn vooral de grotere zelfstandige supermarkten, zoals Super GB Partner, AD Delhaize en Spar de dupe van een prijzenslag. De kleine superettes lopen minder gevaar omdat daar gemak en nabijheid primeren op de prijs. In België zijn er 1.020 van die grotere zelfstandige supermarkten, waar alles samen ruim 12.700 mensen werken. "Bij de directe personeelsbesparing kunnen dus 2.000 voltijdse banen verloren gaan", zegt Unizo. "Maar als de prijzenoorlog langer duurt, verdwijnen mogelijk 600 supermarkten en 7.600 jobs".
Unizo waarschuwt bovendien voor de gevolgen voor de leveranciers, vaak lokale KMO's. Zo halveerde in Nederland op twee jaar tijd het aantal kaasgroothandelaars. "Bovendien dreigen de lagere marges de leveranciers te dwingen tot lagere kwaliteit", stipt Ardies aan. "Dat is niet goed voor de klanten. En het verlies van omzet leidt ook tot minder klantenservice". Unizo pleit daarom voor een correcte prjs-kwaliteitverhouding. "We praten daarvoor met meerdere partijen. Aan de minister van Economie en de Economische Inspectie vragen we om het wettelijk verbod op verkoop met verlies strenger te controleren", aldus Ardies.
Bron: De Tijd