nieuws

Unizo: "Creatieve ondernemer is betere ondernemer"

nieuws
Vlaamse ondernemers die hoog scoren inzake creativiteit zijn betere ondernemers. Dat besluit ondernemersorganisatie Unizo uit een studie bij ondernemers zelf. Ze creëren meer jobs, motiveren hun medewerkers meer, nemen meer risico's en halen meer omzet uit nieuwe producten. Vele Vlaamse ondernemers noemen zich creatief, maar maximum een kwart scoort hoog op alle creativiteitscriteria, zijnde innovativiteit, proactiviteit en risicobereidheid.
9 maart 2007  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:59
Vlaamse ondernemers die hoog scoren inzake creativiteit zijn betere ondernemers. Dat besluit ondernemersorganisatie Unizo uit een studie bij ondernemers zelf. Flanders DC, een organisatie voor ondernemingsactiviteit, en Vlerick Leuven Gent Management School ondervroegen 782 Vlaamse ondernemers. Creatieve ondernemers creëren meer jobs, motiveren hun medewerkers meer, nemen meer risico's en halen meer omzet uit nieuwe producten. Vele Vlaamse ondernemers noemen zich creatief, maar maximum een kwart scoort hoog op alle creativiteitscriteria.

De creativiteit uit zich vooral in het criterium proactiviteit (de concurrenten steeds voor willen zijn): 65 procent van de ondernemers scoort hier hoog tot zeer hoog op. Innovatief zijn scoort iets minder (42 procent) en maar 25 procent is bereid tot risico's. "Een ondernemer die over deze drie capaciteiten (innovativiteit, proactiviteit en risicobereidheid) beschikt, is in staat om 'creatief' te ondernemen en daarin succesvol te zijn", luidt het in de studie. Dat betekent dat maximum 25 procent van de Vlaamse ondernemers "optimaal gepositioneerd is om de ideeën ook concreet te maken", aldus Lorin Parys, de algemeen directeur van Flanders DC.

Nochtans kan creativiteit het verschil maken, klinkt het. Uit eerder onderzoek bleek al dat de winst van bedrijven die efficiënt omgaan met creativiteit gemiddeld 4 procent hoger ligt. Ook dit onderzoek bevestigt een verband tussen creativiteit en de onderneming. De meest creatieve ondernemingen hebben sinds 2000 het aantal werknemers sterker en vaker zien stijgen. Ze vernieuwen hun producten ook vaker: zowat 30 procent van de creatieve ondernemers haalt meer dan de helft van de omzet uit nieuwe producten, ten aanzien van 4 procent bij de niet- creatieven. Ze stimuleren ook vaker de creativiteit van hun mensen, vooral door hen te betrekken bij het ontwikkelen van ideeën, door rekening te houden met creativiteit bij promoties en door opleiding.

Volgens Flanders DC zijn de succesfactoren om creativiteit om te zetten in groei het stimuleren van creativiteit bij werknemers, innoveren met nieuwe producten en internationaliseren. Hinderpalen voor de creativiteit binnen een onderneming zijn vooral tijd- en geldgebrek (telkens 28 procent) en ook de praktische uitwerking van ideeën (23 procent). Niet de juiste mensen en het bedenken van nieuwe ideeën blijken minder als probleem te worden gezien.(MP)

Op 25 maart organiseert Unizo in Oostende een conventie over creatief ondernemerschap: "Avanti07"

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek