nieuws

Twijfels over eetlustremmend effect Campina-drank

nieuws
Voedingswetenschappers zijn er niet van overtuigd dat het eetlustremmende ingrediënt van het bedrijf DSM dat Campina in een nieuwe Optimel-zuiveldrank wil gebruiken de claim in de praktijk kan waarmaken. De zuivelgigant gebruikt voor de slankmakende drank kleine emulsiebolletjes met haverolie en palmolie. De gecoate vetbolletjes moeten de gebruiker een verzadigd gevoel bezorgen. Onderzoeken die met de eetlustremmer zijn gedaan, laten wisselende resultaten zien.
23 november 2006  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:58
Voedingswetenschappers zijn er niet van overtuigd dat het eetlustremmende ingrediënt van het bedrijf DSM dat Campina in een nieuwe Optimel-zuiveldrank wil gebruiken, de claim in de praktijk kan waarmaken. De zuivelgigant gebruikt voor het slankmakende zuivelproduct kleine emulsiebolletjes met haverolie en palmolie. De gecoate vetbolletjes, die DSM levert onder de merknaam Fabuless, moeten de gebruiker een verzadigd gevoel bezorgen. Onderzoeken die met de eetlustremmer zijn gedaan, laten wisselende resultaten zien.

DSM baseert de claim voornamelijk op studies van de universiteit van Ulster in Londonderry. Noord-Ierse onderzoekers gaven een groep van 200 mannen en vrouwen een yoghurtdrank te drinken. De helft kreeg yoghurt met de vetemulsie, de andere helft kreeg ter controle een normale yoghurt. Bij een volgende maaltijd at de eerste groep in calorieën gemeten 20 procent minder dan de controlegroep.

Dezelfde onderzoekers deden ook een vervolgonderzoek waarbij een groep van 28 mensen 3 weken werd gevolgd. In die studie bleek de vetemulsie geen invloed te hebben op het hongergevoel en de hoeveelheid voedsel die wordt gegeten. De Universiteit van Maastricht deed ook onderzoek bij zwaarlijvige vrouwen die voorafgaand aan het onderzoek gemiddeld 7,5 kilo waren afgevallen. Wanneer ze de yoghurt dronken, kwamen ze niet aan. Dronken ze het zuiveldrankje niet, dan zaten ze binnen de 18 weken weer op hun oude gewicht.

DSM stelt dat de vetbolletjes vanwege hun grote stabiliteit in onafgebroken staat door de maag komen. In de dunne darm geven ze dan verzadigingssignalen af. Kees de Graaf, hoogleraar eetgedrag van de Wageningen Universiteit, vindt de claim onvoldoende onderbouwd en is er dan ook niet blij mee. "Slecht onderbouwde claims werken contraproductief", zegt hij. "Het maakt het lastiger de consument te overtuigen op het moment dat er een product op de markt verschijnt dat wel doet wat het belooft".

Bron: Agriholland

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek