nieuws

Tweede kwartaal zorgt voor optimisme bij Delhaize

nieuws
Delhaize beleefde een uitstekend tweede kwartaal. In de Verenigde Staten verkochten de winkels 3,4 procent meer, in België 3,2 procent. De groepsomzet steeg met 6,8 procent tot 4,9 miljard euro. De nettowinst ging met 23,1 procent omhoog tot 94,6 miljoen euro. De resultaten deden Delhaize de omzetverwachtingen voor het hele jaar naar boven herzien. In plaats van met 4 tot 5 procent zal de omzet nu naar verwachting met 4,5 tot 5,5 procent stijgen.
11 augustus 2006  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:57
Delhaize beleefde een uitstekend tweede kwartaal. In de Verenigde Staten verkochten de winkels 3,4 procent meer, in België 3,2 procent. De groepsomzet steeg met 6,8 procent tot 4,9 miljard euro. De nettowinst ging met 23,1 procent omhoog tot 94,6 miljoen euro. De resultaten deden Delhaize de omzetverwachtingen voor het hele jaar naar boven herzien. In plaats van met 4 tot 5 procent zal de omzet nu naar verwachting met 4,5 tot 5,5 procent stijgen.

De mooie kwartaalresultaten zijn ondermeer het gevolg van een betere focus op de klant. In de VS gebeurt dat door middel van een differentiatie van de Food Lion-supermarkten. Afhankelijk van de welstand van de buurt en het soort klanten, krijgen die winkels een eigen accent en soms zelfs een eigen naam. Waar vooral op prijs geconcurreerd wordt, wordt de formule Bottom Dollar geïntroduceerd. Als klanten vooral service en kwaliteit willen, is de Bloom-formule het meest geschikt. In het gebied rond Washington DC zijn op die manier al veertig Food Lion-winkels aangepast.

In België heeft Delhaize zijn marktaandeel kunnen uitbreiden. Ook als de acquisitie van Cash Fresh buiten beschouwing wordt gelaten, heeft Delhaize marktaandeel gewonnen, zegt directeur Europa Arthur Goethals. Dat heeft onder meer te maken met een betere prijsperceptie. Het aandeel zakte met 1,2 procent.

Terwijl vorig jaar de prijzenoorlog in de Belgische distributiesector nog in alle hevigheid woedde, is die agressiviteit er in de eerste helft van dit jaar wat uitgegaan. "Maar de aandacht voor prijzen blijft, al zijn de prijszettingen nu minder spectaculair", weet Arthur Goethals. "Onze prijzen verschillen overigens nog hooguit 5 procent van discounter Colruyt".

Vorig jaar boekte Delhaize in ons land nog een ontgoochelend resultaat. Ondanks de overname van de Cash Fresh-winkels daalde het marktaandeel in ons land licht tot 25,5 procent. De groep had last van hogere energiekosten, drie stakingsdagen aan het einde van het jaar en meer loonkosten. Dat duwde de bedrijfswinst 5 procent lager en leverde een lager dan verwachte winstmarge op.

Bron: De Standaard/Gazet van Antwerpen

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek