Ter Beke kreunt onder prijzenslag supermarkten
nieuwsDe halfjaaromzet van Ter Beke steeg met 15,8 procent tot 115,2 miljoen euro. De groei is bijna volledig te danken aan de vleeswarendivisie. Die profiteerde van de overname van het Nederlandse Langeveld/Sleegers, een bedrijf dat vlees versnijdt en verpakt voor supermarkten en dit jaar goed moet zijn voor een bijkomende omzet van 35 miljoen euro.
"Los van de overname kende onze vleeswarendivisie een lichte omzetgroei van enkele procenten", zegt gedelegeerd bestuurder Luc De Bruyckere. "Dat betekent dat we in een stagnerende vleeswarenmarkt ons marktaandeel hebben vergroot". De vleeswarendivisie van Ter Beke richt zich op de Benelux, waar de groep de tweede grootste speler is na het Amerikaanse Sara Lee. Die laatste omvat onder meer het Belgische Imperial Meat Products.
De tweede kernactiviteit van Ter Beke, de bereide maaltijden van het merk Come a Casa, had last van het verlies van een belangrijk contract in Spanje. "We hebben dat contract eind vorig jaar verloren", legt De Bruyckere uit. "Het omzetverlies daarvan heeft de verdere groei van Come a Casa teniet gedaan. Maar vanaf de tweede helft van het jaar zal het Spaanse contract geleidelijk uit de vergelijkingsbasis verdwijnen".
Bron: De Tijd/Het Laatste Nieuws