nieuws

Steeds meer wijnverkoop via internet

nieuws
Bij warenhuisketen Delhaize is de verkoop van wijnen via het internet sinds 2001 meer dan verdubbeld. En niet alleen Delhaize heeft succes met zijn online-aanbod. Bij Colruyt kan men de wijnen vanaf 1 oktober thuis laten leveren. En dan zijn er nog de gespecialiseerde online-winkels. De wijnverkoop via internet heeft immers niet alleen voordelen voor de consument, de warenhuisketens hoeven de wijnen die maar heel zelden worden verkocht niet in alle winkels te leggen.
31 augustus 2006  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:57
Bij warenhuisketen Delhaize is de verkoop van wijnen via het internet sinds 2001 meer dan verdubbeld. En niet alleen Delhaize heeft succes met zijn online-aanbod. Bij Colruyt kan men de wijnen vanaf 1 oktober thuis laten leveren. En dan zijn er nog de gespecialiseerde online-winkels. De wijnverkoop via internet heeft immers niet alleen voordelen voor de consument, de warenhuisketens hoeven de wijnen die maar heel zelden worden verkocht niet in alle winkels te leggen.

Delhaize startte in 2001 met zijn online wijnverkoop. Bedoeling Momenteel kan men via de website kiezen uit 1.200 soorten wijn uit de hele wereld. Vooral de duurdere en kleine wijnen, die niet in elke Delhaize-winkel staan, zijn er te koop. De aankoop gebeurt via de site en de wijn kan binnen de zes dagen worden afgehaald in één van de 400 winkels van Delhaize. Vandaag de dag is de website goed voor 3,9 procent van de wijnverkoop van Delhaize, maar tegen 2010 moet dat tegen de 6,3 procent liggen.

De filosofie van Colruyt is vergelijkbaar met die van Delhaize. De keuze is er veel groter dan in de winkel en het aanbod aan klassewijnen is indrukwekkend. Colruyt startte al in 1999 met zijn website. "Het gedeelte van onze wijnverkoop dat via internet gebeurt, is stelselmatig gegroeid, maar in verhouding tot de totale wijnverkoop is dat natuurlijk erg klein", zegt Luc Rogge, directeur-generaal van Colruyt. Binnekort kan de klant zijn wijn ook thuis laten leveren.

De voorbije jaren zijn de gespecialiseerde verkoopsites voor wijn als paddestoelen uit de grond geschoten. Eén van de bekendste is het Franse 1885.com. In 10 jaar tijd schoot de omzet van de internet-wijnwinkel die ook in ons land heel wat klanten heeft, naar 15 miljoen euro. De website is tegenwoordig ook in het Nederlands te raadplegen. Belgische klanten moeten ongeveer 15 dagen wachten op levering.

Bron: Het Belang van Limburg

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek