"Sponsors beïnvloeden onderzoek naar voeding"
nieuwsEen verontrustende evolutie, vinden deskundigen, te meer omdat het aantal gesponsorde onderzoeken tussen 1999 en 2003 steeg. Voor de geneesmiddelenindustrie was het fenomeen al aangetoond, nu is bewezen dat ook de voedingsindustrie een eenzijdig beeld van haar producten ophangt via de wetenschap. "Voedingsonderzoek heeft invloed op het leven van iedereen", schrijven de researchers in het medisch tijdschrift PLoS Medicine. "Vooral bij kinderen zijn die dranken heel populair en kan dat aanzienlijke implicaties hebben voor de volksgezondheid". Uit het onderzoek blijkt niet onmiddellijk hoe dergelijk onevenwicht tot stand komt.
"Onderzoek is nooit totaal vrijblijvend", reageert Chris Moris van Fevia, de federatie van de voedingsindustrie. "Het is niet verrassend dat een fabrikant een opdracht geeft waarvan hij hoopt of vermoedt dat het hem goed uitkomt. Toch is het niet in het belang van de industrie dat het onderzoek niet op een ernstige manier gevoerd wordt. Zelfs bij gesponsord onderzoek moeten wetenschappers vanuit hun eigen wetenschappelijke principes en methodes werken", aldus Moris. "Maar ik kan me voorstellen dat een opdrachtgever minder fraaie stukken van een onderzoek niet bekendmaakt", zegt Chris Moris. "Daarom zou ik volledige transparantie van wetenschappelijk onderzoek een goede zaak vinden".(MP)
Bron: De Morgen