Snelt waterstofcentrum de biobrandstoffen voorbij?
nieuwsOf het project doorgaat, hangt sterk af van Europa. Het Instituut Duurzame Mobiliteit heeft een aanvraag gedaan voor 10 miljoen euro Europese steun. Hydra bewandelt twee sporen. Het wil ten eerste de klassieke motor ombouwen die almaar meer kan lopen op waterstof. Gisteren werd in Oostende een eerste realisatie getoond: een lijnbus die totnogtoe uitsluitend op aardgas reed, draait nu op een mengsel van 80 procent aardgas en 20 procent waterstof.
Het leidde volgens de initiatiefnemers tot een daling van het CO2-gehalte in de uitlaatgassen met 13 procent. De uistoot van andere gassen, zoals stikstof, viel nog meer terug. Hydra heeft echter ook plannen om een zuivere brandstofmotor te gaan bouwen. Minister van Overheidsbedrijven en de Noordzee Johan Vande Lanotte koppelt de uitbouw van waterstofprojecten in Oostende aan de bouw van windenergieparken op de Noordzee.
De minister hoopt dat het mogelijk wordt om een deel van de elektriciteit van windenergieparken op zee op te slaan in waterstofcellen. Vandaag gebeurt dat al op kleine schaal aan de wal.
Lees ook: Zo gezegd: Bart Vleeschouwers: "Landbouw kan stuk van energiepuzzel aanreiken"
Bron: De Standaard