'Smiley' voor horecazaken die hygiëne respecteren
nieuwsRestaurant- of hoteluitbaters die het label willen krijgen, moeten voldoen aan een aantal regels die gebundeld zijn in de autocontrolegids die is uitgegeven door de horecasector. Een onafhankelijke controledienst zal dan nagaan of de kandidaat recht heeft op het label, een sticker met een lachend gezichtje en een omhoog gerichte duim.
Zaken die geen smiley hebben, zijn daarom niet minder goed, maar ze zullen wel vaker controle mogen verwachten. Zij die het label wel hebben, zullen daarentegen gemiddeld 30 procent minder inspecties krijgen. Om de drie jaar zullen ze wel 300 euro moeten betalen voor de audit. Het label kan ook weer afgenomen worden als het Voedselagentschap bij een nieuwe controle een negatieve beoordeling geeft.
Het smileysysteem moet een positieve boodschap uitdragen. "In Denemarken zijn er slechte smileys en in Nederland worden de 'slechte' zaken verzameld op een website", legt Gil Houins, gedelegeerd bestuurder van het Voedselagentschap, uit. In België moet het een positief systeem worden dat autocontrole stimuleert. Daarom zijn er ook incentives voorzien. Zaken die aan autocontrole doen, krijgen bijvoorbeeld een korting van 15 procent op hun bijdrage aan het Voedselagentschap. Op termijn wordt het principe waarschijnlijk uitgebreid naar collectieve voorzieningen, zoals instellingen en ziekenhuizen, en naar kruideniers.
Met het label wil minister Demotte de inspanningen van uitbaters in beeld brengen. De initiatiefnemers hopen dat er sociale controle zal ontstaan, zodat de zaken zonder label ook moeite zullen doen om het label te krijgen. Demotte heeft een budget van 500.000 euro voorzien dat het Voedselagentschap kan gebruiken om het publiek en de horeca te informeren over de smiley. De informatiecampagne met de slogan 'Veilig voedsel met een glimlach' zal onder meer lopen op tv en in de geschreven pers.(KS)
Bron: Belga