Producenten en kopers geven REO Veiling goed rapport
nieuwsDe REO Veiling draagt een goede dienstverlening voor zowel producenten als kopers hoog in het vaandel. Daarom vraagt ze elk jaar naar hun mening over het thema. Een representatieve groep van boeren en tuinders kreeg 25 vragen over vier categorieën voorgeschoteld: product en keuring, logistiek, informatie en facturatie.
Bij de producenten scoort de veiling het best op het vlak van product en logistiek. De telers geven hiervoor een hogere score dan de kopers. De producenten waarderen vooral de snelheid waarmee de prijzen na de verkoop worden bekend gemaakt. In verband met de facturatie vragen de boeren en tuinders dat ze nog meer inzicht zouden hebben in de aangerekende kosten en vergoedingen. Ook hun vraag naar meer informatie via extranet valt op. De producenten pleiten ook voor een uitbreiding van de uren voor aanvoer.
Sterke punten van de REO Veiling zijn volgens de producenten de verzorgde verpakking, het keurmerk Flandria, de vlotte betaling en de voorverkopen. De controle op de verkoop van producten buiten de veiling, de wachttijden bij de aanvoer, het binnennemen van de producten en de nakeuring van de groenten op de losplaats kunnen volgens de telers dan weer beter. Het onderzoek peilde ook naar de tevredenheidsindex per productgroep. De cijfers leren dat de fruit- en aardbeientelers de laagste score geven: zeven op tien. De preitelers zijn wat meer tevreden. Bij de andere productgroepen schommelt de score tussen acht en negen.
De kopers beklemtonen een vijftal troeven van de REO Veiling: de eerlijke behandeling van de klanten, het grote aanbod van producten, de gelijkmatige aanvoer, de opvolging van problemen na de verkoop plus het vlotte transport naar andere veilingen. Voor verbetering vatbaar zijn volgens sommige kopers de snelheid waarmee verkoopprijzen kunnen bekeken worden, de keuring in periodes van lage prijzen en de kwaliteitssortering voor bepaalde producten.
De kopers zijn kritischer dan de producenten over de deskundigheid en de strenge houding van de kwaliteitsbegeleiders. Ze vinden dat de controles bij de aanvoer nog strenger zouden moeten gebeuren. Toch geven de kopers op dit punt een hogere score dan twee jaar geleden.
Bron: Het Nieuwsblad