Omzetstijging Unilever verdampt door wisselkoersen
nieuwsDe omzet bedroeg 9,5 miljard euro. De onderliggende groei, de omzet zonder effecten van overnames en wisselkoersen, was 5,7 procent. Analisten rekenden op 4 procent groei. Door een negatief wisselkoerseffect van 4,5 procent en 1 procent als gevolg van verkoop van activiteiten was de omzet vrijwel gelijk aan die in de eerste drie maanden van 2006. De omzet groeide volgens Unilever in vrijwel alle regio's en productgroepen. De hoogste groei, 11,8 procent, werd gerealiseerd in Azië en Afrika. Bij de producten sprong 'persoonlijke verzorging' in het oog met een omzetstijging van 8,4 procent.
Unilever haalde een nettowinst van 1,07 miljard euro in vergelijking met 1,05 miljard euro een jaar eerder. De bedrijfswinst kwam uit op 1,3 miljard euro tegen 1,4 miljard euro. De resultaten komen grotendeels overeen met de verwachtingen van analisten. Bestuursvoorzitter Patrick Cescau is tevreden met de cijfers, maar hij houdt rekening met een "forse tegenwind" door de stijgende kosten van agrarische grondstofkosten, zoals thee, soja en mais. Die zouden kunnen leiden tot aanvullende prijsverhogingen.
De topman denkt de margedoelstellingen voor dit jaar te halen door een combinatie van groei op eigen kracht, in de bandbreedte 3 tot 5 procent, en een verbeterde efficiëntie. Overnames en het afstoten van onderdelen behoren tot de mogelijkheden om de margeverbetering te versnellen.(KS)
Bron: Belga</i>