Omzet van Brusselse vroegmarkt duikt naar beneden
nieuwsDe vroegmarkt verhandelt iedere nacht gemiddeld 2.000 ton producten. Tientallen vrachtwagens met groenten en fruit rijden af en aan. Maar de jongste jaren moet het symbool voor alles wat vers en van superieure kwaliteit is, een stap opzij zetten voor de grote veilingen. "De Belgische supermarkten hebben de afgelopen jaren veel veranderingen doorgemaakt en dat zie je terug in hun aankoopbeleid", zegt Luc Vogels.
Tien jaar geleden waren er nog veel meer onafhankelijke winkels die hun voorraad zelf gingen halen op de vroegmarkt. Nu zijn veel supermarkten een franchisezaak geworden, met één gezamenlijke inkoper die op de veiling een grote voorraad inslaat. Intussen verandert het aanzicht van de vroegmarkt. Vroeger waren de meeste marktkramers Vlamingen, maar er duiken steeds meer standhouders van buitenlandse origine op.
"Vandaag hebben we ongeveer twintig procent nieuwe Belgen", zegt vroegmarkt-directeur Marcel Verbelen. Het gevolg is dat er steeds meer exotische producten verschijnen op de markt. "Wij verkopen veel producten van de Turkse firma Baktat", zegt de 32-jarige marktkramer Murat Toko. "We houden onze winstmarge bewust laag en die strategie blijkt te werken".
Bron: De Standaard