Olympia produceert rijst- en flanvulling voor taarten
nieuwsOlympia haalt melk op tot 150 kilometer ver, vooral in het zuiden van het land. "Van de 135 miljoen liter verwerkte melk betrekken we ongeveer 15 procent uit de regio. Door de schaalvergroting zijn er minder melkveehouders. Veel landbouwbedrijfjes zijn ermee gestopt, waardoor een melkproducent nu gemiddeld 180.000 liter levert. Dat is echter nog ver verwijderd van de 600.000 liter die de Deense melkboeren jaarlijks produceren", zegt Luc Van Impe, verantwoordelijke van de productie.
Marc en Luc belandden vorig jaar aan het hoofd van Olympia na het overlijden van hun vader Kamiel, de grondlegger en bezieler van het bedrijf. Kamiel maakte van de melkfabriek een succesvol bedrijf met 160 werknemers en een jaarlijkse omzet van 70 miljoen euro. "We waren al goed ingewerkt. Voor de buitenwereld was vader de leider maar hij gaf ons ruimte waardoor de opvolging vlot is verlopen. Ons streven blijft topkwaliteit leveren. We richten ons op de nichemarkt want massaproductie is niet voor ons. In de nichemarkt moet je flexibel zijn en dat proberen we waar te maken we in alle afdelingen van het bedrijf".
Olympia heeft nog veel producten in glasverpakking. "Onze glasafdeling is een van de grootste in het land omdat we ook voor de zuivelmerken Campina en Stabilac produceren. Maar glas is hoe dan ook een verouderde verpakking. Ieder jaar zien we het aantal glasverpakkingen verminderen met 5 tot 10 procent", luidt het. Hoewel de Hernese zuivelfabriek ook biologische chocomelk maakt, wil het bedrijf zich geen bioproducent noemen. "Onze biochoco is een Fairtrade-product voor de cacao en de suiker. De melk komt van bioproducten maar eigenlijk is ons productieapparaat te groot voor de biomarkt".
De familiale onderneming realiseert de helft van haar omzet met industriële producten, de andere helft gaat naar de consumentenhandel. Olympia levert aan nagenoeg alle warenhuisketens van Delhaize tot Aldi. "Onze ruim 200 producten worden onder de naam Olympia en onder het betere huismerk van de warenhuizen verkocht. We willen vooral groeien met de lang houdbare producten. Voor de dessertproducten voor de professionele markt zijn we de nummer één".
"Met de nieuwe Olympia-vulling voor rijst- en flantaarten wensen we onze merknaam te versterken bij de consument", besluit Van Impe. "Er bestaan al cakes maar nog geen taartvulling. We hebben dus geen concurrent. Delhaize heeft gedurende een jaar een exclusiviteitscontract voor de verkoop ervan. We hopen het eerste jaar 100.000 vullingen te verkopen".
Bron: Het Nieuwsblad