Nieuwe voeding is makkelijk en leuk
nieuwsHet OIVO heeft 500 producten onder de loep genomen die in de loop van 2004 op de Europese markt verschenen. 95 procent van die innovaties zijn ook verkrijgbaar in België. "Wat opvalt, is dat vooral de innovatie op het vlak van gezondheid stagneert", zegt OIVO-medewerker Peter Boelaert. "Dat aspect staat pas op de derde plaats met 21 pct. In de eerste plaats worden voedingsproducten vernieuwd op het vlak van gebruiksgemak (49 pct) en het plezier (45 pct)".
Het gaat onder meer over halfbereide producten, waar je thuis niet veel werk meer aan hebt, of over een soepele verpakking met sluitdop voor een gezond drankje, dat je gemakkelijk kunt meenemen. In het Verenigd Koninkrijk werd een koffiemok gelanceerd die zichzelf opwarmt. Deze innovatie die past in zogeheten nomandentrend: consumenten consumeren steeds meer en vaker buitenshuis.
De belangrijkste vernieuwingen inzake plezier zitten in gekruide smaken, bijvoorbeeld uit exotische landen, of nieuwe mengvormen zoals de combinatie van ketchup met mosterd. Er zijn ook funproducten zoals de biertapkraan voor thuis of melk in een doos met koemotief. We laten ons blijkbaar ook graag aanspreken op onze drang naar meer rust: daarom zijn er nu ook zen-yoghurt en relaxatie-thee.
Meer informatie: OIVO-studie
Bron: Het Belang van Limburg/De Standaard