Nieuwe ideeën voor noodlijdende visserijsector
nieuwsIn visserijmiddens wordt naar Versluys geluisterd en wordt zijn mening gewaardeerd. Ook dit jaar wil hij uitpakken met enkele opmerkelijke projecten die trouwens niet alleen met visserij en visvangst te maken hebben. Eén ervan is wel een heel bijzondere uitdaging: het thuisbrengen van de legendarische Belgica, het schip waarmee de eerste Belgische poolreiziger, Adrien de Gerlache de Gomery, in 1897 naar de Zuidpool trok en er noodgedwongen moest overwinteren omdat hij vastgeraakte in het pakijs. Het vaartuig eindigde als munitieboot in 1940 op de bodem van een Noorse fjord.
Wat de visserij betreft, zet Versluys samen met zijn vennoot José Reynaert zijn schouders onder het commercialiseren van de Belgische mosselkweek. Daarvoor bestelde hij in Zeebrugge een nieuwe grote kooi met daarin kleinere compartimenten om zo gemakkelijker de lekkernij te kunnen oogsten.
De reder brengt in april ook een nieuwe catamaran in de vaart, een experimenteel vaartuig met de nadruk op duurzame en innoverende visserijmethodes, zoals het met borden vissen op garnalen. Wat nog? Hij wil twee vaartuigen inzetten die onder andere, eveneens bij wijze van experiment, als hoofdvangst op inktvis gericht zijn. Hij is er trouwens van overtuigd dat 'nieuwe' vissoorten de consument wel zullen bekoren om zo de visserijsector een toekomst te geven.
Vorig jaar introduceerde Versluys samen met de Vereniging voor Visserij de Purus-garnaal, het kwaliteitslabel voor de niet-gepelde Vlaamse grijze garnaal. Het is de bedoeling dat het label er ook komt voor gepelde garnalen.
Bron: Het Nieuwsblad