Nettowinst InBev steeg in 2006 met 56 procent
nieuwsInBev zag in 2006 het totale consolideerde volume (bier en frisdranken samen) met 5,9 procent groeien tot 246.529 miljoen hectoliter. Bier kende een interne groei van 5,5 procent, niet-bier een groei van 8,9 procent. De omzet van de groep steeg met 7,9 procent tot 13,3 miljard euro, boven de consensusverwachting van 13,17 miljard.
Tijdens de telefoonconferentie over de jaarcijfers van de brouwerij, weigerde InBev-topman Felipe Dutra elke commentaar bij de recente berichten dat InBev fusiegesprekken voert met Anheuser-Busch. Dutra wees er even later overigens op dat InBev focust op organische groei eerder dan op dergelijke operaties. "Bankiers, analisten en dergelijke zijn zeer creatief met het lanceren van geruchten over strategische allianties in de bier- en ander sectoren. Dergelijke marktgeruchten maken deel uit van onze business. We verkiezen geen commentaar te leveren op dergelijke geruchten, anders zouden we dat elke dag moeten doen", aldus Dutra.
Wat toekomstige overnames betreft, stelde Dutra dat InBev opportuniteiten steeds bestudeert, maar dat de focus steeds gelegen heeft op interne, organische groei. "Zeg echter nooit nooit, maar we voelen geen druk om acquisities te doen met het oog op de realisatie van verdere groei", aldus de InBev-topman. De man toonde zich zeer tevreden met de resultaten die InBev in 2006 heeft geboekt. "Van bij de oprichting van InBev gold de doelstelling om een EBITDA-marge van 30 procent te halen. Met 31,9 procent in 2006 wordt deze doelstelling één jaar eerder dan verwacht bereikt".
Dit is het resultaat van zowel kostenbesparing, innovaties, productiviteitsverbetering, verhoging van de verkochte volumes, betere productmix... Qua kostenbesparing leverde de in 2005 opgestarte "zero budget base"-aanpak in West-Europa vorig jaar 118 miljoen euro besparingen op. "Er zijn nog meer besparingen te verwachten. Deze aanpak zal ook worden uitgebreid naar Centraal- en Oost-Europa en moet in 2007 een nieuwe besparing van 120 tot 130 miljoen euro opleveren. De kostenevolutie bleef vorig jaar 2,5 procent onder de inflatie", aldus Dutra.
Qua verkochte volumes kende Brahma een volumegroei van 3,5 procent, een resultaat van een daling van de verkoop in Centraal-Amerika, maar stijging in sommige nieuwe markten. Stella Artois verkocht 1,5 procent meer. De volumedaling in het VK werd goedgemaakt door uitstekende resultaten in Noord-Amerika en Oost-Europa. Beck's verkocht 14 procent meer en Leffe 9,9 procent.(GL)
Bron: Belga