Negen op tien doet kleine aankopen tijdens de week
nieuwsDe consumenten die vaak extra boodschappen doen, zijn consumenten die te weinig tijd hebben, er geen zin in hebben of de mogelijkheid niet hebben om boodschappen voor de hele week te doen. Negen op de tien Belgen doet iets meer dan drie maal per week extra aankopen. In de kleine Vlaamse dorpen is dat nog meer (93 procent), terwijl de Walen en de jongeren tussen 18 en 29 jaar, minder boodschappen doen (gemiddeld 2,5 keer per week). Families met kinderen blinken uit in het meeste boodschappen doen per week (meer dan vijf maal).
De voornaamste reden waarom extra boodschappen gebeuren, is het vergeten aankopen van een product (75 procent), daarna volgt het belang van verse producten (68 procent) en het graag winkelen (60 procent). Zowat 57 procent van de consumenten doet nog extra aankopen omdat ze menen niet alles te kunnen vinden in grootwarenhuizen.
In de opgegeven redenen verschillen Vlamingen wel van Walen. Zo doet 84 procent van de Vlamingen extra boodschappen om over verse producten te beschikken, terwijl dat voor slechts 36 procent van de Walen een reden is. Zowat 79 procent van de inwoners van kleine Vlaamse dorpen zegt nog kleine aankopen te doen omdat ze van winkelen houden, terwijl dat slechts voor 29 procent van de Walen zo is.
"De tijd dat mensen hun boodschappenlijstje opmaakten voor de hele week lijkt definitief voorbij", aldus OIVO. "Het traditionele warenhuisbezoek op zaterdag met volgestouwde winkelkarretjes blijft weliswaar een vaste waarde bij de consument, maar volstaat niet langer." OIVO duidt op de risico's van de extra, kleine boodschappen. Zo zijn de aankopen in buurtwinkels en nachtwinkels een stuk duurder dan de andere distributiekanalen. Daarnaast zal iemand die geen boodschappenlijst opstelt of geen maaltijden vooraf plant, zich sneller bezondigen aan impulsieve aankopen.
In de kleine aankopen schuilt ook een risico wat betreft het voedingsevenwicht. Iemand die boodschappen doet op het moment dat hij honger heeft, zal sneller vette of gesuikerde producten kopen. Meerdere keren boodschappen doen per week heeft ook een impact op het milieu, aldus OIVO. Zo worden meer verplaatsingen gedaan en meer plastieken zakken gebruikt.(GL)
Meer informatie: Studie 'Kleine extra boodschappen'
Bron: Belga