nieuws

Mogen rode bollen op ongezonde voedingsproducten?

nieuws
De Britse tweestrijd over de vermelding van zout, vet en suiker op levensmiddelen wordt heviger, meldt het Agrarisch Dagblad. Door het gebruik van stickers wil De Food Standards Agen­cy namens de overheid het sein letterlijk en figuurlijk op rood zetten voor ongezonde voedingsproducten. Grote fabri­kanten vrezen dat ’rode’ produc­ten echter onverkoopbaar zijn. Daarom willen ze niet verdergaan dan de vermelding van ge­haltes op het etiket.
1 januari 2007  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:58
De Britse tweestrijd over de vermelding van zout, vet en suiker op levensmiddelen wordt heviger. De Food Standards Agen­cy wil namens de overheid het sein letterlijk en figuurlijk op rood zetten voor ongezonde voedingsproducten. Grote fabri­kanten vrezen dat ’rode’ produc­ten echter onverkoopbaar zijn. Daarom willen ze niet verdergaan dan de vermelding van ge­haltes op het etiket.

De etikettering moet een be­langrijke rol spelen in de strijd tegen vetzucht, die in Groot-Brit­tannië dankzij junkfood en kant-en-klare maaltijden erger heerst dan el­ders. De FSA, het Britse voedselagentschap, werkt al een hele tijd aan een systeem met groene (veilig), oranje (niet te veel van eten) en rode (zoveel mogelijk vermijden) ronde stickertjes die aan voedingsproducten toegekend op basis van hun gehaltes aan vet, sui­ker en zout.

Grote fabrikanten zoals Kellogg’s, Unilever, Danone en Nestlé zijn vooral gekant tegen de rode stickers. "We hebben zelf al een enorme voor­uitgang geboekt met de vermel­ding van allerlei informatie. Rode tekens op onze producten zetten is onaanvaardbaar", aldus bestuurs­voorzitter Gavin Neath van Unilever UK, tevens voorzitter van de Food and Drink Federation.

Een gelijkaardig geluid klinkt bij Nestlé. ”Onze cho­colade- en graanproducten zou­den vooral rood scoren. Zeggen we daarmee dat de consument dus geen chocolade meer moet eten?", vraagt directeur Alastair Sykes zich op retorische wijze af. Ook de grootste super­markt Tesco is overigens tegen het systeem gekant. Volgens de supermarktketen is uit een test gebleken dat een gedetailleerd etiket de aankoop van gezonde producten meer bevorderd dan een stoplichten-systeem.(KS)

Meer informatie: Food agency takes on industry over junk labels

Lees ook: geVILT: Test-Aankoop legt verborgen voedingsgevaren bloot

Bron: Agrarisch Dagblad

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek