Mogen rode bollen op ongezonde voedingsproducten?
nieuwsDe etikettering moet een belangrijke rol spelen in de strijd tegen vetzucht, die in Groot-Brittannië dankzij junkfood en kant-en-klare maaltijden erger heerst dan elders. De FSA, het Britse voedselagentschap, werkt al een hele tijd aan een systeem met groene (veilig), oranje (niet te veel van eten) en rode (zoveel mogelijk vermijden) ronde stickertjes die aan voedingsproducten toegekend op basis van hun gehaltes aan vet, suiker en zout.
Grote fabrikanten zoals Kelloggs, Unilever, Danone en Nestlé zijn vooral gekant tegen de rode stickers. "We hebben zelf al een enorme vooruitgang geboekt met de vermelding van allerlei informatie. Rode tekens op onze producten zetten is onaanvaardbaar", aldus bestuursvoorzitter Gavin Neath van Unilever UK, tevens voorzitter van de Food and Drink Federation.
Een gelijkaardig geluid klinkt bij Nestlé. Onze chocolade- en graanproducten zouden vooral rood scoren. Zeggen we daarmee dat de consument dus geen chocolade meer moet eten?", vraagt directeur Alastair Sykes zich op retorische wijze af. Ook de grootste supermarkt Tesco is overigens tegen het systeem gekant. Volgens de supermarktketen is uit een test gebleken dat een gedetailleerd etiket de aankoop van gezonde producten meer bevorderd dan een stoplichten-systeem.(KS)
Meer informatie: Food agency takes on industry over junk labels
Lees ook: geVILT: Test-Aankoop legt verborgen voedingsgevaren bloot
Bron: Agrarisch Dagblad