nieuws

Melktap verhoogt populariteit van schoolmelk

nieuws
Het Lokaal Gezondheidsoverleg (Logo) van de regio Leuven heeft de melktap van producent Inex in april-mei in zes basisscholen uitgetest. De initiatiefnemers hebben de ouders nu gevraagd hoe de kinderen daarop reageerden. Ongeveer een derde van de ouders beantwoordde de rondvraag. Uit die antwoorden blijkt nu dat de tap een groot succes was.
15 juli 2005  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:55
Het Lokaal Gezondheidsoverleg (Logo) van de regio Leuven heeft de melktap van producent Inex in april-mei in zes basisscholen uitgetest. De initiatiefnemers hebben de ouders nu gevraagd hoe de kinderen daarop reageerden. Ongeveer een derde van de ouders beantwoordde de rondvraag. Uit die antwoorden blijkt nu dat de tap een groot succes was.

De melktap ziet eruit als een kartonnetje wijn: een doos waaruit een kleine druktap steekt. Het enige verschil is dat de tekening van druivelaars in glooiende landschappen zijn vervangen door een koeienmotief. Maar één op de vier kinderen die van de melktap gebruik maakten, dronk voor de actie ook schoolmelk. De ouders zelf zijn ook enthousiast: negen op de tien wil dat het project verder wordt gezet. Een meerderheid van hen kan leven met een mogelijke abonnementsprijs van 25 euro.

Gezien de resultaten stelt Logo stelt voor om de melktaps zoveel mogelijk over te nemen. Het succes van het systeem staat of valt volgens Logo met de tijd die de onderwijzers erin willen steken. Het vraagt bereidheid om van het melkmoment iets te maken. De afwas van de bijhorende herbruikbare bekers moet bovendien georganiseerd worden.

Het initiatief van Logo kwam er uit bezorgdheid over het melkgebruik. De Belgische Hoge Gezondheidsraad beveelt drie glazen melk per dag aan. Maar ondanks Europese subsidies is de schoolmelk in ons land de laatste tien jaar gehalveerd.

Bron: De Standaard

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek