Melktap verhoogt populariteit van schoolmelk
nieuwsDe melktap ziet eruit als een kartonnetje wijn: een doos waaruit een kleine druktap steekt. Het enige verschil is dat de tekening van druivelaars in glooiende landschappen zijn vervangen door een koeienmotief. Maar één op de vier kinderen die van de melktap gebruik maakten, dronk voor de actie ook schoolmelk. De ouders zelf zijn ook enthousiast: negen op de tien wil dat het project verder wordt gezet. Een meerderheid van hen kan leven met een mogelijke abonnementsprijs van 25 euro.
Gezien de resultaten stelt Logo stelt voor om de melktaps zoveel mogelijk over te nemen. Het succes van het systeem staat of valt volgens Logo met de tijd die de onderwijzers erin willen steken. Het vraagt bereidheid om van het melkmoment iets te maken. De afwas van de bijhorende herbruikbare bekers moet bovendien georganiseerd worden.
Het initiatief van Logo kwam er uit bezorgdheid over het melkgebruik. De Belgische Hoge Gezondheidsraad beveelt drie glazen melk per dag aan. Maar ondanks Europese subsidies is de schoolmelk in ons land de laatste tien jaar gehalveerd.
Bron: De Standaard