Masterfoods stopt eind dit jaar met kinderreclame
nieuwsMasterfoods is bij de top 30 van 's werelds grootste adverteerders. Mogelijk zet het andere bedrijven tot gelijkaardige beslissingen aan. Er zijn voedingsconcerns met leeftijdsdrempels voor reclame, maar lager dan 12 jaar. Andere bedrijven hebben geen drempels. Zo kende Masterfoods al een drempel voor kinderen tot 6 jaar. Masterfoods maakte de beslissing bekend in een brief aan Robert Madelin, directeur-generaal voor gezondheid en consumentenbescherming bij de Europese Commissie. Het gaat om snacks en snoep. Het beleid geldt voor alle advertenties, inclusief online reclame en via nieuwe media.
Test-Aankoop juicht de beslissing toe. De verbruikersorganisatie roept minister van Volksgezondheid Rudy Demotte op de industrie aan te pakken. "Veel verder dan wat beleidsintenties en brochures over voeding en gezondheid is hij niet gekomen", luidt de kritiek. Test-Aankoop pleit al langer voor het aan banden leggen van ongezonde reclame naar kinderen, aldus woordvoerder Ivo Mechels. Het feit dat een producent nu zelf een initiatief neemt, is dan ook "een positief signaal".
Bron: Belga</i>