Lichtere Neuf-wijn richt zich tot jongeren en vrouwen
nieuws"Le Neuf" is een product dat door Elodie Dieudonné, dochter van het Franse wijnhuis Dieudonné, en de uitgeweken Oostendenaar Philippe Lievens ontwikkeld is in de Franse Provence. "Door de invoering van de zogenaamde wet-Sarkozy, die het toegelaten alcoholgehalte tot 0,5 promille terugbracht, dreigde de wijnconsumptie in Frankrijk een flinke klap te krijgen", zegt Lievens. "Tegelijkertijd zochten we ook een nieuwe soort wijn te ontwikkelen. Met "Le Neuf" is ons dat gelukt. Het is negen procent geworden omdat je onder de negen procent niet meer van wijn mag spreken".
De wijn kende in zijn rosé-vorm een enorm succes in Frankrijk en wordt dus nu ook in België op de markt gebracht in zijn drie varianten, rosé, rood en wit. Het is wel niet de bedoeling van de makers om de concurrentie aan te gaan met de klassiekere wijnen met een alcoholpercentage van 12 procent.
"Je mag deze wijn niet vergelijken met een Bordeaux of een Bourgogne. We willen complementair zijn. Voor jongeren die nooit wijn drinken kan dit een eerste stap zijn, een begin van hun wijnopvoeding. Anderzijds kan dit wel een vervanging zijn. Wie gaat eten en geen zware wijn wil drinken omdat hij nog moet werken of rijden, kan rustig hiervan drinken."
Uit tests is immers gebleken dat zelfs met een halve fles "Le Neuf" het alcoholgehalte in het bloed nog onder de toegelaten grens blijft, aldus de producenten. "Daarenboven bevat de wijn niet alleen minder alcohol maar ook minder suiker. Dat "light"-aspect kan ook meespelen in de marketing, onder meer naar vrouwen toe. Maar dat aspect is niet het belangrijkste, ook normale wijndrinkers kunnen hiervan genieten. Het is een zonde maar een zachte zonde."
"Le Neuf" zal eerst aan restaurants en wijnhandelaars aangeboden worden maar zal ook voor de particulier verkrijgbaar zijn. De prijs zal rond de 5 euro bedragen.
Bron: Belga