Le Pain Quotidien mikt op razendsnelle expansie
nieuwsEnkel in de Verenigde Staten en Frankrijk baat Le Pain Quotidien zelf zijn winkels uit. Voor de rest werkt de groep met zogenaamde 'masterfranchisees' per land. In België is dat bijvoorbeeld de vennootschap Vandan. Die masterfranchisee heeft op zijn beurt weer individuele franchisenemers. "We zijn kritisch in de keuze van onze partners", zegt Herbert. "Ze moeten over de middelen en de kwaliteiten beschikken om op 5 à 7 jaar 10 à 15 vestigingen te openen. Anders doen we het niet. En ze moeten het concept volgen zoals het is, van a to z".
Momenteel bestaat Le Pain Quotidien in 13 landen, waaronder opmerkelijk genoeg ook Koeweit en Libanon. Binnenkort komen er nog Spanje, Zuid-Korea, Japan, Hongkong en Nederland bij. Er lopen ook gesprekken voor India en China. "We openen er winkels onder de naam Le Pain Quotidien", merkt Herbert op. "We hebben gedacht aan vertalen, maar doen het toch niet. Het is een deel van onze authenticiteit. En dat is belangrijk op alle niveaus. Zowel qua inrichting, menu als producten. Sinds kort kiezen we ook meer voor biologisch en ecologisch. Ik ben er zeker van dat het op lange termijn rendeert".
Hoewel Herbert onlangs de hoofdzetel van Le Pain Quotidien overhevelde van België naar de VS, benadrukt hij dat de keten op en top Belgisch blijft. "De aandeelhouders zijn Belgisch", zegt hij. "Het gaat om de families Vaxelaire, Josi, oprichter Alain Coumont, de Gentse holding D'Light en ikzelf. Bovendien ligt onze ziel hier. De reden waarom we naar New York getrokken zijn, is omdat we daar 20 winkels zelf runnen. Dat moeten we van dichtbij kunnen controleren".(KS)
Bron: De Tijd