nieuws

Le Pain Quotidien mikt op razendsnelle expansie

nieuws
"We voeren gesprekken in Hongkong en Zuid-Korea. We kijken ook naar Japan en India. Alles is klaar voor een forse groei", zegt Vincent Herbert, de topman van de bakkerijketen Le Pain Quotidien. In 2006 verdubbelde de omzet ruimschoots tot 63 miljoen euro. "Dat is pas het begin", zegt Herbert. "Tegen 2010 willen we 268 miljoen euro omzet en ruim 200 winkels. En dat is wellicht wat conservatief".
31 maart 2007  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:59
"We voeren gesprekken in Hongkong en Zuid-Korea. We kijken ook naar Japan en India. Alles is klaar voor een forse groei", zegt Vincent Herbert, de topman van de bakkerijketen Le Pain Quotidien. In 2006 verdubbelde de omzet ruimschoots tot 63 miljoen euro. "Dat is pas het begin", zegt Herbert. "Tegen 2010 willen we 268 miljoen euro omzet en ruim 200 winkels. En dat is wellicht wat conservatief".

Enkel in de Verenigde Staten en Frankrijk baat Le Pain Quotidien zelf zijn winkels uit. Voor de rest werkt de groep met zogenaamde 'masterfranchisees' per land. In België is dat bijvoorbeeld de vennootschap Vandan. Die masterfranchisee heeft op zijn beurt weer individuele franchisenemers. "We zijn kritisch in de keuze van onze partners", zegt Herbert. "Ze moeten over de middelen en de kwaliteiten beschikken om op 5 à 7 jaar 10 à 15 vestigingen te openen. Anders doen we het niet. En ze moeten het concept volgen zoals het is, van a to z".

Momenteel bestaat Le Pain Quotidien in 13 landen, waaronder opmerkelijk genoeg ook Koeweit en Libanon. Binnenkort komen er nog Spanje, Zuid-Korea, Japan, Hongkong en Nederland bij. Er lopen ook gesprekken voor India en China. "We openen er winkels onder de naam Le Pain Quotidien", merkt Herbert op. "We hebben gedacht aan vertalen, maar doen het toch niet. Het is een deel van onze authenticiteit. En dat is belangrijk op alle niveaus. Zowel qua inrichting, menu als producten. Sinds kort kiezen we ook meer voor biologisch en ecologisch. Ik ben er zeker van dat het op lange termijn rendeert".

Hoewel Herbert onlangs de hoofdzetel van Le Pain Quotidien overhevelde van België naar de VS, benadrukt hij dat de keten op en top Belgisch blijft. "De aandeelhouders zijn Belgisch", zegt hij. "Het gaat om de families Vaxelaire, Josi, oprichter Alain Coumont, de Gentse holding D'Light en ikzelf. Bovendien ligt onze ziel hier. De reden waarom we naar New York getrokken zijn, is omdat we daar 20 winkels zelf runnen. Dat moeten we van dichtbij kunnen controleren".(KS)

Bron: De Tijd

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek