nieuws

Kennisconsortium moet Super de Boer duurzamer maken

nieuws
Investeringen in duurzame landbouw zijn enkel rendabel indien de supermarkt en consument er op inspelen. Dat heeft het Nederlandse landbouwministerie goed begrepen. Het verleent subidies aan de omvorming van de winkels Super de Boer van supermarktketen Laurus tot duurzame verkooppunten. Het geld gaat naar een kennisconsortium waarin Laurus samenwerkt met partners zoals het Landbouweconomisch Instituut, The Greenery, Oxfam Novib en de Stichting Natuur en Milieu.
26 augustus 2006  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:57
Investeringen in duurzame landbouw zijn enkel rendabel indien de supermarkt en consument er op inspelen. Dat heeft het Nederlandse landbouwministerie goed begrepen. Het verleent subidies aan de omvorming van de winkels Super de Boer van supermarktketen Laurus tot duurzame verkooppunten. Het geld gaat naar een kennisconsortium waarin Laurus samenwerkt met partners zoals het Landbouweconomisch Instituut, The Greenery, Oxfam Novib en de Stichting Natuur en Milieu.

De diverse projectpartners dragen dragen zelf ook een financieel steentje bij, zodat in totaal 620.000 euro beschikbaar is. Het kennisconsortium onder­zoekt of het haalbaar is om duur­zame producten in de winkelrekken te krijgen. Zo is er nu al de huismerkkoffie met het keurmerk Rainforest Al­liance en wordt ook het visassorti­ment onder de loep genomen. "Het geld gaat naar onderzoek. Daar kan uitkomen dat bepaalde zaken beter kunnen, maar andere zullen niet haalbaar zijn", zegt voorzitter Frits Kremer van de Stuurgroep Maatschappelijk Ver­antwoord Ondernemen van Super de Boer.

Een belangrijk onderdeel voor Nederlandse producenten is de duurzame productie van groenten en fruit. Zestig Greenery-producenten uit de open teelt werken al volgens 'Best Practices' van Praktijkon­derzoek Plant en Omgeving. Dit houdt in dat geen bestrijdings­middelen gebruikt worden, tenzij de oogst verloren dreigt te gaan. Volgens Kremer zijn de resulta­ten van een proef met aardbeien, appels, peer, ijsbergsla, prei en spruiten zo succesvol dat The Greenery aan uitbreiding denkt.

Bron: Agrarisch Dagblad

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek