Kennisconsortium moet Super de Boer duurzamer maken
nieuwsDe diverse projectpartners dragen dragen zelf ook een financieel steentje bij, zodat in totaal 620.000 euro beschikbaar is. Het kennisconsortium onderzoekt of het haalbaar is om duurzame producten in de winkelrekken te krijgen. Zo is er nu al de huismerkkoffie met het keurmerk Rainforest Alliance en wordt ook het visassortiment onder de loep genomen. "Het geld gaat naar onderzoek. Daar kan uitkomen dat bepaalde zaken beter kunnen, maar andere zullen niet haalbaar zijn", zegt voorzitter Frits Kremer van de Stuurgroep Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen van Super de Boer.
Een belangrijk onderdeel voor Nederlandse producenten is de duurzame productie van groenten en fruit. Zestig Greenery-producenten uit de open teelt werken al volgens 'Best Practices' van Praktijkonderzoek Plant en Omgeving. Dit houdt in dat geen bestrijdingsmiddelen gebruikt worden, tenzij de oogst verloren dreigt te gaan. Volgens Kremer zijn de resultaten van een proef met aardbeien, appels, peer, ijsbergsla, prei en spruiten zo succesvol dat The Greenery aan uitbreiding denkt.
Bron: Agrarisch Dagblad