nieuws

Katoensubsidies de pineut in debat over globalisering

nieuws
Leiders van verscheidene wereldconcerns bogen zich op het World Economic Forum over de vaststelling dat de globalisering overwegend een positieve kracht is, maar dat ze niettemin onpopulair is. Joseph Stiglitz, hoogleraar aan de Columbia-universiteit en bekend auteur van kritische werken over globalisering, ontkende de baten van de globalisering niet, maar dit betekent niet dat alle mensen beter af zijn. Als voorbeeld bekritiseerde Stiglitz de katoensubsidies.
29 januari 2007  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:58
Leiders van verscheidene wereldconcerns bogen zich op het World Economic Forum over de vaststelling dat de globalisering overwegend een kracht ten goede is, maar dat ze niettemin onpopulair is. Joseph Stiglitz, hoogleraar aan de Columbia-universiteit en bekend auteur van kritische werken over globalisering, ontkende de baten van de globalisering niet, maar dit betekent niet dat alle mensen beter af zijn. Als voorbeeld bekritiseerde Stiglitz de katoensubsidies.

De vruchten van de globalisering zijn zo groot dat de winnaars de verliezers makkelijk schadeloos kunnen stellen, maar daarom doen ze het uiteraard nog niet. Sommige problemen kunnen vrij moeiteloos worden opgelost, meent Stiglitz. Daarbij gaf hij het voorbeeld van het katoenprijzen-drama: 25.000 welgestelde Amerikaanse katoenplanters verdelen onder elkaar miljarden dollars aan subsidies, wat de katoenprijzen en daarmee het inkomen van miljoenen kleine boeren in West-Afrika en elders omlaag drijft.

Op de onzekerheid die door de globalisering wordt gecreëerd, moet volgens de voorzitter van verzekeraar Zurich Financial Times, James Schiro, worden gereageerd door naast micro-krediet ook micro-verzekeringen aan te bieden en een veiligheidsnet te spannen dat de pijn van de verandering helpt op te vangen. Toen de orkaan Katrina zijn spoor van verwoesting door de VS had getrokken, bleken de getroffenen over een verzekeringsvangnet te beschikken ter waarde van 65 miljard dollar. Toen de tsunami in Azië toesloeg, was minder dan 15 procent van hetgeen vernietigd werd, verzekerd.

Volgens Renault-voorzitter Carlos Ghosn heeft het slechte imago van de globalisering vooral te maken met het feit dat de begunstigden vaak niet beseffen dat ze profiteren van de globalisering. En het zakenleven doet niet genoeg om de negatieve perceptie bij de mensen te veranderen. De grote ondernemingen zijn volgens McKinsey-topman Ian Davis tot hiertoe betrekkelijk zwijgzaam gebleven omdat ze vreesden het debat nog te verergeren. De bedrijven moeten uitleggen wat zijzelf en de globalisering voor de mensen gedaan hebben in termen van banen, belastingen en lagere prijzen.(KS)

Bron: De Standaard

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek