Intercommunale ILvA loopt warm voor koolzaadolie
nieuwsILvA stelde voor de ombouw van de auto, een Renault Kangoo, 1.200 euro ter beschikking. De hoofdtank van de auto bevat koolzaadolie, een bijkomende brandstoftank diesel. "Starten gebeurt altijd met diesel", legt Schollaert uit. "Zodra de motor is opgewarmd, wordt automatisch overgeschakeld op de alternatieve brandstof. Plantenolie is te dik om er meteen mee te vertrekken".
De opwarmfase duurt ongeveer drie kilometer. Als je stopt moet je de wagen weer op dieselstand plaatsen. Het verbruik is ongeveer gelijk aan dat van aardoliebrandstof. "Er zullen geen problemen optreden", zegt technisch adviseur Maurits Goeman zelfverzekerd. "De constructie is goed bestudeerd en uitgewerkt, en is technisch eenvoudig".
Na een jaar evalueert ILvA het project. Directeur Henk Geeroms overweegt nu al om het wagenpark gedeeltelijk of volledig om te bouwen. ILvA zet momenteel zeventig vrachtwagens en zeven bedrijfswagens in. "Koolzaadolie is een duurzame brandstof", stelt Geeroms. "We dragen met de omvorming een steentje bij tot een beter milieu".(KS)
Lees ook: geVILT: Koolzaadolie als brandstof: pompen of verzuipen?
Bron: Het Nieuwsblad