Intelligent etiket duidt rijpheid van peren aan
nieuwsDe indicator op de verpakking reageert op de aroma's die vrijgegeven worden door de peer gedurende het rijpingsproces. Op de verpakking die Profruco uitbrengt zijn drie kleuren voorzien. Rood staat voor een krokante, harde peer, oranje voor een peer met fruitige smaak en geel voor een zeer sappige peer. De consument kan zo in één oogopslag zijn keuze maken wanneer hij de peer wil opeten. "Voorwaarde is wel dat de verpakking gesloten blijft", zegt Filiep Callewaert, directeur van Profruco. "De verpakking is wel hersluitbaar en de indicator blijft verder werken."
Wanneer de peren bij kamertemperatuur in de gesloten verpakking worden bewaard, zal de indicator na tien dagen van kleur veranderen. Het rijpingsproces kan wel worden vertraagd door het fruit in de koelkast te bewaren. Profruco heeft voor één jaar een exclusiviteitcontract afgesloten met Match en Smatch. Vanaf volgende week ligt de intelligente perenverpakking in 145 winkels. In een eerste fase gaat het om de soorten Conférence en Doyenne. Intussen worden ook testen gedaan voor Triomphe De Vienne, Beurré Hardy en Durondeau. Ook de tussenhandel kan "Ripesense" gebruiken om het aanbod meer te segmenteren op vlak van rijpheid. Het prijsverschil met een traditionele verpakking bedraagt zo'n 5 procent.
Bron: Belga