nieuws

Hasselt laat huisvuilwagen op koolzaadolie rijden

nieuws
Het stadsbestuur van Hasselt heeft een vuilniswagen laten aanpassen zodat die op pure plantenolie kan rijden. Dat zou de stad elk jaar een besparing van 2.500 euro opleveren. Koolzaadolie is immers fors goedkoper dan gewone diesel. In 2004 werd in Hasselt al een proefproject opgestart waarbij enkele bussen van De Lijn omgebouwd werden om op koolzaadolie te rijden. Het stadsbestuur zelf heeft al twee twee hybride wagens en twee elektrische voertuigen.
8 augustus 2006  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:57
Het stadsbestuur van Hasselt heeft een vuilniswagen laten aanpassen zodat die op pure plantenolie (PPO) rijdt. De huisvuilwagen zal vanaf volgende week ingezet worden.

Jaarlijks legt een vuilniswagen zo'n 22.000 kilometer af met een gemiddeld verbruik van 35 liter per kilometer. Het stadsbestuur heeft nu zesduizend euro geïnvesteerd om de wagen te laten aanpassen zodat hij ook op de pure plantenolie kan rijden. Dat zou de stad elk jaar een besparing van 2.500 euro opleveren, zegt de schepen van Welzijn, Toon Hermans (SP.A). Koolzaadolie is immers fors goedkoper dan gewone diesel.

Om de huisvuilwagen op pure plantenolie te laten rijden, zijn enkele technische aanpassingen aan de motor nodig. Die werden uitgevoerd door de firma Plantenolie uit Ravels. De vrachtwagen kreeg ook een extra brandstoftank. Zodra de motor van de vrachtwagen op bedrijfstemperatuur is, schakelt het systeem automatisch over van diesel naar koolzaadolie. Het enige wat de chauffeur nog moet doen, is 's avonds voor het binnenrijden de laatste drie kilometer manueel op klassieke diesel overschakelen. Daardoor worden de brandstofleidingen gespoeld en kan 's morgens zonder problemen gestart worden, ook bij extreme koude.

In 2004 werd in Hasselt al een proefproject opgestart waarbij enkele bussen van De Lijn omgebouwd werden om op koolzaadolie te rijden. Dat project toonde aan dat koolzaadolie perfect als brandstof kan gebruikt worden en geen enkel negatief gevolg heeft voor de motor en ook geen aanleiding gaf tot een verhoogde motorslijtage. Momenteel rijden zo'n zeventig bussen van De Lijn in Hasselt op koolzaadolie.

Het stadsbestuur zelf heeft al twee twee hybride wagens en twee elektrische voertuigen. Volgens schepen Hermans is het stadsproject met koolzaad uniek in de zin dat het "als het begin van een groot gebeuren" moet beschouwd worden dat goed is voor het milieu en de portemonnee.

Bron: Belga/De Standaard</i>

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek