"Groenten en fruit moeten aantrekkelijker"
nieuws"Ouders kopen volgens kinderen niet altijd groenten en fruit en bovendien niet altijd het gewenste. Kinderen eten graag banaan, appels en sinaasappels of wortelen, maar die zijn niet altijd thuis voorradig. En als ze er toch zijn, hebben de ouders vaak geen tijd om ze schoon of klaar te maken", concludeert Stefanie Jansen van het Rotterdamse IPM Kidwise, dat onderzoek deed bij 6- tot 12-jarigen.
Blijkt ook dat kinderen dankzij de school goed op de hoogte te zijn van wat er zo goed is aan groenten en fruit, maar in de praktijk kennen ze weinig soorten omdat ouders ze niet kopen. "Kinderen zijn redelijk conservatief en eten alleen wat ze kennen. Ouders hebben vaak geen tijd om 'strijd' te voeren en kopen dan ook geen andere groenten, zoals bijvoorbeeld witloof omdat 'de kinderen het toch weer niet zullen willen eten'", legt Jansen uit.
Caroline Bollars van het VIG weet dat de situatie bij ons niet heel anders is, zowel wat de kennis en wens van de kinderen als wat de verantwoordelijkheid van de ouders betreft. "Al spreek ik mij liever niet uit over wiens schuld het is. Fruit en groenten moeten in de supermarkt nu eenmaal concurreren met allerlei producten die gezond beweren te zijn en kunnen niet op tegen dat marketinggeweld. Om nog maar te zwijgen van hoe veel aantrekkelijker ongezonde producten gepresenteerd worden. Vergeet ook niet dat de prijzen van fruit en groenten de voorbije tien jaar aanzienlijk zijn gestegen en die van suiker- en vetrijke producten zijn gezakt", stelt Bollars.
Zowel Jansen als Bollars dringen er bij fruit- en groenteproducenten op aan hun producten aantrekkelijker te maken. "Voor de kinderen, maar zeker ook voor ouders die het moeten kopen voor hun kinderen", klinkt het. Volgens Annemieke De Bruyne van LAVA worden er behalve educatieve ook marketinginspanningen gedaan. "Er zijn minikomkommers, speciale kerstomaatjes, enzovoort. We zouden er kunnen aan denken om fruit en groenten aantrekkelijker te maken zoals ongezonde producten dat doen met cartoonfiguren, gadgets, handige verpakkingen en grootse reclamecampagnes. Maar daarvoor ontbreken de financiële middelen".
Volgens de meest recente cijfers eet 72 procent van de Vlaamse kleuters niet dagelijks groenten en 57 procent niet dagelijks fruit. Ook oudere kinderen en tieners halen verre van de aanbevolen hoeveelheden.(KS)
Bron: Het Laatste Nieuws