Franse topchef Bocuse opent fastfoodrestaurant
nieuwsDeze knieval van Bocuses betekent dat het bastion van de verfijnde Franse keuken erkent dat je ook "op zijn Amerikaans" kunt eten. Niet te verwonderen dat de vele critici verbijsterd reageren op de beslissing. Het is de bedoeling van Bocuse om zijn broodjes ver te laten uitschijnen boven de "smakeloze en beenloze" hap die wereldburgers dagelijks bij de Mac-vestigingen verorberen. Het motto is duidelijk: Chez Paul biedt kwaliteit, eenvoud en efficiëntie.
Wat zit er achter deze kentering? Bocuse heeft na jaren pruttelen tegen de waardeloze smaak van de massa ingezien dat hij een achterhoedegevecht voert, en de vijand beter kan aanpakken op eigen terrein. Mensen hebben steeds minder tijd, maar willen wel steeds gezonder eten. En in die context kan Bocuse een rol spelen. Dat zal niet alleen gebeuren door het openen van meerdere brasserieën in Frankrijk en Japan, maar de Franse culinaire grootmeester zet ook zijn naam op voorverpakte maaltijden die je in de supermarkt kan kopen.
Bocuse is overigens niet de eerste topchef die inziet dat de hoge gastronomie dan wel standing brengt, maar niet noodzakelijk rijkdom. En ook modeontwerpers hebben al eerder gekozen om sportversies van hun elegante collecties goedkoper aan te bieden.(GL)
Bron: Het Nieuwsblad