Fair Trade kan flinke groeicijfers voorleggen
nieuwsDe supermarkten, die steeds meer fairtradeproducten aanbieden, laten nog betere cijfers zien. Carrefour verkocht in 2005 dertig procent meer fairtradeproducten dan het jaar voordien. "Er is een duidelijke stijging van de verkoop te zien", zegt woordvoerster Geneviève Bruynseels. "Inmiddels draagt één op de tien pakken koffie die wij verkopen een fairtradelabel. Ook de bananen en rozen van Max Havelaar zijn echte hits". Bij Delhaize en Colruyt is de verkoop van fairtradeproducten eveneens flink gestegen.
"Het is natuurlijk geen liefdadigheid van de supermarkten", reageert Dirk Steurs van Max Havelaar. "Als een product niet verkoopt, verdwijnt het uit de rekken". Volgens Steurs spelen de supermarkten duidelijk in op een groeiende vraag van de consument naar eerlijke voedingsmiddelen. Inmiddels beseffen bedrijfsleiders van grote merken dat ook.
Deze week komt chocoladeproducent Jacques met twee nieuwe producten die het fairtradelabel dragen. En een ijsje eten kan tegenwoordig ook zonder schuldgevoel, want Ben & Jerry's lanceert de 'Fairtrade Vanilla'. Clarysse is de eerste Belgische textielfabrikant die badhanddoeken met het keurmerk van eerlijke handel op de markt brengt. "De impact op het leven van de boeren in ontwikkelingslanden wordt steeds groter en daar draait het uiteindelijk allemaal om", besluit Steurs.
Meer informatie: Week van de Fair Trade
Bron: De Morgen