nieuws

Europa akkoord met accijnsverlaging biobrandstof

nieuws
De Europese Commissie heeft het licht op groen gezet voor een Belgische accijnsverlaging op biobrandstoffen. Het akkoord maakt de weg vrij voor de productie van biobrandstoffen in ons land. België verhoogt meteen haar objectieven rond biobrandstoffen. Dat hebben de federale minister van Financiën, Didier Reynders, en minister van Landbouw, Sabine Laruelle, woensdag bekendgemaakt op het autosalon.
11 januari 2006  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:56
De Europese Commissie heeft het licht op groen gezet voor een Belgische accijnsverlaging op biobrandstoffen. Het akkoord maakt de weg vrij voor het gebruik van biobrandstoffen in ons land. De regering verscherpt ook meteen de ambities rond biobrandstoffen. Dat hebben de federale ministers van Financiën, Didier Reynders, en van Landbouw, Sabine Laruelle, woensdag bekendgemaakt op het autosalon in Brussel.

Een Europese richtlijn vroeg de lidstaten om tegen 2005 voor 2 pct biobrandstoffen te voorzien. Tegen 2010 loopt dat percentage op tot 5,75 pct. De richtlijn past in de inspanningen rond de bestrijding van het broeikaseffect en de naleving van het Kyoto-protocol.

In tegenstelling tot andere Europese landen als Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Zweden kan men in België nog geen biobrandstoffen tanken. De federale regering keurde in juli 2005 wel een wet goed, maar moest nog groen licht krijgen van de Europese Commissie voor de verlaging van de accijnzen. Die verlaging is van cruciaal belang om het prijsverschil tussen biobrandstoffen en gewone benzine en diesel aan de pomp weg te werken.

Er bestaan verschillende soorten 'groene' brandstoffen, gaande van biodiesel - onder meer gewonnen uit koolzaad - tot bio-ethanol - bijvoorbeeld uit suikerbieten, tarwe of maïs. Biodiesel wordt vermengd met traditionele diesel, bio-ethanol met benzine. Daarnaast is er ook de technologie rond puur plantaardige olie, maar daarvoor moet de dieselmotor worden aangepast. "Het is de bedoeling om de biobrandstoffen te integreren of te vermengen in de bestaande brandstoffen. Er komen geen aparte pompen en ook de motoren van de wagens moeten niet aangepast worden. De consument zal er niets van merken", zei minister Reynders.

Met het Europese akkoord op zak, is de weg quasi vrij voor een aantal binnenlandse projecten rond de productie en het gebruik van biobrandstoffen. Zo staat het Gentse project 'Ghent Bio-Energy Valley' al meer dan een jaar te popelen om te kunnen starten. Minister Reynders voorspelt dat België door die binnenlandse projecten in staat zal zijn om binnen enkele jaren "200 tot 400 miljoen liter biobrandstoffen te produceren".

Het Europese akkoord scherpt ook de ambities van de regering aan. België mag dan het Europese objectief van 2 pct biobrandstof in 2005 gemist hebbben, Reynders lijkt van plan die 'achterstand' te willen inhalen. "Zo willen we in 2007 gaan naar 4,29 pct biodiesel", aldus Reynders. Landbouwminister Laruelle schuift voor bio-ethanol een percentage van 7 pct naar voor in 2007.

"Na de inwerkingtreding van de wet zullen de marktdeelnemers die zich op de productie van deze producten willen toeleggen, kunnen investeren in de bouw van productie-eenheden. Er liggen al enkele maanden projecten op tafel en we moeten enkel nog wachten tot Europa het licht op groen zet", aldus Reynders. Minister Reynders wil de regeling met de nieuwe doelstellingen en quota deze maand nog in Koninklijke Besluiten gieten en snel werk maken van de nodige lastenboeken en offertes.

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek