nieuws

EU en Nieuw-Zeeland bespreken boterdispuut

nieuws
De Nieuw-Zeelandse handelsminister Phil Goff ver­wacht dat de Europese Commissie deze week minstens een tijdelijke oplos­sing aanreikt voor het exportverbod van boter dat de EU in juli oplegde aan Nieuw-Zeeland. Dat land heeft al elf jaar het recht om jaarlijks 77.400 ton tegen een gereduceerd tarief in te voe­ren in de EU. Maar het Europese Hof van Justitie heeft dat voorrecht veroordeeld als inbreuk tegen de concurrentieregels.
13 september 2006  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:57
De Nieuw-Zeelandse handelsminister Phil Goff ver­wacht dat de Europese Commissie deze week een tijdelijke oplos­sing aanreikt voor het exportverbod van boter dat de EU in juli oplegde aan Nieuw-Zeeland. Voor deze week is alvast een ontmoeting tussen beide partijen gepland.

Volgens Goff is een definitieve regeling onwaarschijnlijk. Hij vermoedt dat Nieuw-Zeeland - het be­treft vooral zuivelgigant Fonterra - de toestemming krijgt om de resteren­de quotum voor dit jaar in de Europese Unie te importeren. Het gaat om 14.000 ton boter in totaal. "Maar we ambiëren uiteraard een definitieve regeling". Nieuw-Zeeland heeft al elf jaar het recht jaarlijks 77.400 ton tegen een gereduceerd tarief in te voe­ren in de EU.

Het Europese Hof van Justitie besliste echter dat de EU-regels voor import van boter uit Nieuw-Zeeland oneerlijk zijn. Het hof stelt dat de huidige regels Fonterra een monopolie opleveren. Het concern levert 95 procent van de boter die naar de EU gaat. Het Duitse zuivelbedrijf Egen­berger maakte de zaak aanhan­gig. De Europese Commissie heeft na de uitspraak de uitgifte van alle importvergunningen opge­schort, maar gaf later wel toe­stemming de boter in te voeren die onderweg of opgeslagen was.

Volgens Goff is de Europese Unie gebonden aan afspraken die in 1995 zijn gemaakt over de bote­rimport. Misschien wordt beslist dat Fonterra aan meer afnemers moet leveren. Logisch lijkt ook dat alle landen van de EU toegang moeten krijgen tot boter uit Nieuw-Zeeland. Nu loopt alle import van die boter nog via Groot-Britannië.

Bron: Agrarisch Dagblad

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek