nieuws

Elk gezinslid zijn eigen kant-en-klare maaltijd

nieuws
De eenpersoonsgerechten vliegen de laatste tijd steeds vlotter de winkel uit. Nu al noteert hypermarktketen Carrefour een verkoopsstijging van 30 procent ten opzichte van vorig jaar in het segment van eenpersoonsmaaltijden. Ook bij supermarkt Delhaize gaan dit soort producten steeds meer over de toonbank. Zo zijn er stijgingen van 8 procent in de verkoop van individuele diepvriesmaaltijden, 12 procent voor versbereide menu's en 28 procent wat samengestelde gerechten betreft.
10 mei 2005  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:54
De eenpersoonsgerechten vliegen de laatste tijd steeds vlotter de winkel uit. Nu al noteert hypermarktketen Carrefour een verkoopsstijging van 30 procent ten opzichte van vorig jaar in het segment van eenpersoonsmaaltijden. Ook bij supermarkt Delhaize gaan dit soort producten steeds meer over de toonbank. Zo zijn er stijgingen van 8 procent in de verkoop van individuele diepvriesmaaltijden, 12 procent voor versbereide menu's en 28 procent wat samengestelde gerechten betreft.

Dat dit soort producten steeds meer worden verkocht, is eigen aan de huidige maatschappij. Die telt steeds meer eenlingen: weduwen, eenoudergezinnen, jonge vrijgezellen... Willen zij zelf een maaltijd bereiden, dan zitten ze vervolgens nog dagenlang met overschotjes. Een kant-en-klare maaltijd is dan wel zo handig.

Maar er is meer aan de hand. Ook binnen het gezin slaat de individualisering toe. "Net als in een restaurant willen gezinsleden steeds meer hun eigen menu eten", zegt woordvoerster Geneviève Bruynseels van Carrefour. "Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren", bevestigt inkoper Patrick Vandenbogaerde van Delhaize. "Papa wil iets anders dan mama en het kindje wil nog iets anders." En zo komt het dat de een Italiaans eet, terwijl de ander voor een bord Chinees zit.

Bovendien is samen eten niet altijd meer mogelijk doordat gezinsleden ieder hun eigen agenda volgen. In deze haastmaatschappij is een vlugge hap dan een ideale oplossing. "Zo'n schotel moet enkel even in de magnetron en, hup, je kunt het eten", zegt office manager Louis. Bij hem stond er gisteren varkensgebraad met wortels, erwten en gebakken aardappelen op het menu. Een vers pakje uit de Match. "Ik doe dat enkel als ik weinig tijd heb. En de kwaliteit is goed. Het is van Armand Borremans, een kok".

De supermarkten doen er alles aan om aan de toenemende vraag te voldoen. Zo is bij Carrefour het gamma eenpersoonsgerechten in zes jaar tijd uitgebreid naar meer dan 200 producten. Delhaize begon in 1992 met drie individuele maaltijden, die destijds maar moeilijk verkocht raakten. De ommekeer kwam er in 2000, met de komst van de gerechten van topkok Pierre Wynants van de Comme Chez Soi. Inmiddels zit Delhaize aan 140 verschillende menu's.

Het enige wat een klant er nog van kan weerhouden is de prijs. Hoe goedkoper, hoe beter de maaltijd verkocht wordt. "Vanaf 5 euro daalt de verkoop zienderogen", zegt inkoper Vandenbogaerde van Delhaize. Het goedkoopste menu bij Delhaize is de pikante balletjes met spaghetti voor 2,49 euro. Dat staat dan ook bovenaan in de lijst van populairste eenmansmenu's.

Bron: De Morgen

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek