nieuws

ECFG: "Aanvoer fruit en groenten terug over spoor"

nieuws
Het Europees Centrum voor Fruit en Groenten wil de aanvoer van de verse goederen die dagelijks in het centrum verkocht worden, opnieuw over het spoor laten verlopen. Daarvoor hoopt het op een rechtstreekse verbinding met het station van Schaarbeek, waar de HST-treinen zouden aankomen. Dat is donderdag gezegd op een persconferentie aan de Brusselse Werkhuizenkaai. Het ECFG is een coöperatieve vennootschap van invoerders en groothandelaars, de enige in zijn soort in Europa.
28 september 2006  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:58
Het Europees Centrum voor Fruit en Groenten (ECFG) wil de aanvoer van de verse goederen die dagelijks in het centrum verkocht worden, opnieuw over het spoor laten verlopen. Daarvoor hoopt het op een rechtstreekse verbinding met het station van Schaarbeek, waar de HST-treinen zouden aankomen. Dat is donderdag gezegd op een persconferentie van het ECFG aan de Brusselse Werkhuizenkaai.

Het ECFG is een coöperatieve vennootschap van invoerders en groothandelaars, de enige in zijn soort in Europa. In het centrum worden sinds 25 jaar dagelijks verse groenten en fruit door invoerders verkocht aan groothandelaars en supermarktketens. Voordien waren de invoerders gehuisvest in Thurn & Taxis. "Toen verliep het transport nog voornamelijk over het spoor", zegt Marc-Jean Ghysels, voorzitter van het ECFG. "Maar de vraag naar snel en kwalitatief transport, van levensbelang voor bederfbare goederen, heeft de sector doen overstappen naar het wegtransport."

Voor een centrum dat in het hart van Europa is gelegen, is transport van het grootste belang. Zeker nu de internationale contacten aan belang winnen, aldus de ECFG-voorzitter. "We krijgen steeds meer klanten uit het buitenland. Nederland en Noord-Frankrijk, maar ook en vooral de contacten met Scandinavië, Polen en Rusland worden steeds uitgebreider en intensiever. Maar het wegtransport wordt steeds moelijker door de stijgende dieselprijzen, de files en de milieuproblematiek en de strengere transitregels."

Vijfentwintig jaar na de verhuis uit Thurn &Taxis zijn de invoerders daarom weer vragende partij om hun goederen over het spoor te vervoeren. "Een combinatie van spoor- en wegtransport is voor ons de toekomst", gaat voorzitter Ghysels verder. De snellere spoorwegverbindingen, zoals de treinlijn Perpignan-Lille, maken het mogelijk om goederen binnen de 24 uur aan te voeren.

Binnenkort komen in het station van Schaarbeek de HST-treinen aan. Nu liggen er op onze terreinen zes spoorlijnen die al jaren niet meer gebruikt worden maar een directe verbinding vormen met datzelfde station van Schaarbeek. Wij willen werk maken van die verbinding maar daarvoor hebben we de medewerking nodig van de NMBS en de bevoegde overheden."

Nog volgens de voorzitter van het ECFG moeten de spoorwegen deze kans aangrijpen om zich te herpositioneren op de markt, ook al is daarvoor een samenwerking van de nationale spoorwegmaatschappijen op Europees niveau nodig. "Als het voor het personenvervoer mogelijk is, waarom dan niet voor het goederenvervoer?"

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek