nieuws

Discounters ronden kaap van 1.000 winkels in België

nieuws
De discounters in de voedingsdetailhandel verhogen systematisch hun marktaandeel. Lidl, Aldi, Intermarché, Smatch en Colruyt hadden eind vorig jaar bijna 1.000 winkels. Volgens marktonderzoeksbureau AC Nielsen, geciteerd door de krant L'Echo, scoorden al die prijsbrekers samen eind vorig jaar een marktaandeel van 34,4 procent in de voedingsdetailhandel, een groei met 2 procentpunten.
2 oktober 2006  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:58
De discounters in de voedingsdetailhandel verhogen systematisch hun marktaandeel. Lidl, Aldi, Intermarché, Smatch en Colruyt hadden eind vorig jaar bijna 1.000 winkels. Volgens marktonderzoeksbureau AC Nielsen, geciteerd door de krant L'Echo, scoorden al die prijsbrekers samen eind vorig jaar een marktaandeel van 34,4 procent in de voedingsdetailhandel, een groei met 2 procentpunten.

De harde prijsbrekers alleen - Lidl en Aldi - hebben nu een aandeel van 14,1 procent tegenover 12,9 procent. Die toename is een van de meest forse van de voorbije jaren. De groei van het marktaandeel is vooral te danken aan de opening van extra winkels. Er kwamen bij de harde discounters 55 winkels bij. Als de zachte prijsbrekers - vooral Colruyt - worden meegerekend, gaat het om 70 vestigingen. Het totale aantal winkels van de prijsbrekers steeg van 911 in 2004 tot 981 eind vorig jaar. In 1995 waren het er maar 734.

Het totale aantal supermarkten daalt. De nettoachteruitgang bedroeg 208 winkels, zodat er nog 8.326 overblijven. Tien jaar geleden waren er nog 13.000. De meest sluitingen vonden plaats in het zogenaamde F3-segment, de kleinere superettes. De globale omzet van warenhuizen en superettes steeg nominaal met 3,3 procent tot 19,49 miljard tegenover 2004. In 2004 was er nog een groei met 3,8 procent, in 2003 met 4,6 procent. Bovendien bleef de groei in constante cijfers in 2005 beperkt tot 0,5 procent.

Bron: De Tijd

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek