Demotte wil werk maken van begrijpbaar voedingsetiket
nieuwsZes op de tien personen lezen het etiket met de voedingswaarde van een voedingsproduct. Of ze het begrijpen is een andere zaak. Wat moet de consument precies verstaan onder "verrijkt met calcium", "omega 3" of zelfs "bio"? De consumeten die voor de vuist weg het verschil kunnen uitleggen tussen alfa-linoleenzuur en probiotische vezels lopen al helemaal dun gezaaid.
"Gezondheidsbeweringen nemen te veel plaats in op het etiket en misleiden de consument", vindt OIVO. "Sommige verpakkingen geven aan dat het product bijvoorbeeld rijk is aan omega 3, terwijl het zeer veel suiker en vet bevat en daardoor niet aangepast is aan de behoefte van de consument. Wie voeding met veel omega 3 wil, eet beter gewoon vis", aldus OIVO-directeur Marc Vercammen. Uit het onderzoek blijkt overigens ook dat slechts 28 procent de producent gelooft wanneer hij de gunstige effecten van een levensmiddel aanprijst.
Minister Demotte acht het bewezen dat het niet volstaat dat de voedingssector zichzelf een deontologische code oplegt. "We gaan de wet verfijnen zodat de etiketten met de voedingswaarde van producten begrijpelijker wordt voor iedereen. Begin 2006, wanneer het nationaal voedingsplan van kracht wordt, moeten de concrete maatregelen klaar staan".
Meer informatie: Consumentenpercepties met betrekking tot de voedingswaarde-etikettering
Bron: De Morgen/De Standaard