nieuws

Delhaize verlaagt prijs van ruim 1.000 merkproducten

nieuws
De supermarktketen Delhaize maakt van prijs een speerpunt in zijn strategie voor 2006. De groep verlaagt ruim duizend merkproducten in prijs en breidt haar goedkope assortiment 365 uit. Op die manier hoopt Delhaize af te raken van zijn dure imago. Directe concurrent Carrefour kondigde al aan waar nodig de prijsverlagingen te volgen.
5 januari 2006  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:56
De supermarktketen Delhaize maakt van prijs een speerpunt in zijn strategie voor 2006. De groep verlaagt ruim duizend merkproducten in prijs en breidt haar goedkope assortiment 365 uit. Op die manier hoopt Delhaize af te raken van zijn dure imago. Directe concurrent Carrefour kondigde al aan waar nodig de prijsverlagingen te volgen.

Sinds maandag kost een fles Heinz Tomato Ketchup in een Belgische Delhaize-winkel nog 2,52 euro. Dat is 17 eurocent minder dan daarvoor. Een doos ontbijtgranen Fitness is 3 eurocent goedkoper geworden tot 2,36 euro. Alles samen verlaagde Delhaize meer dan duizend merkproducten in prijs, ruim 6 procent van het merkassortiment in een gemiddelde supermarkt.

In de meeste gevallen gaat het om een kleine prijscorrectie van 1 tot 1,5 procent, het gevolg van een nieuw systeem van prijsberekening bij de groep. Terwijl Delhaize zijn prijzen vroeger in het algemeen vergeleek met de concurrentie, vergelijkt de groep nu per product. Daarbij wil ze niet duurder zijn dan haar directe rivaal GB, de supermarktketen van het Franse Carrefour. De hypermarkten van Carrefour mogen maximaal 2 procent goedkoper zijn en Colruyt 5 procent.

Hoewel de huidige prijsverlagingen bij Delhaize eerder beperkt zijn, zijn ze onmiskenbaar een nieuwe stap in de prijzenslag in ons land. Geen enkele keten wil dat met zoveel woorden gezegd hebben, maar feit is dat Carrefour gisteren aangaf waar nodig te reageren. "Onze GB-winkels moeten zeker op hetzelfde prijsniveau blijven als Delhaize", zegt Geneviève Bruynseels, woordvoerster van Carrefour.

Colruyt, dat de laagste prijs voor merkproducten garandeert, reageerde rustig. De toenemende aandacht voor prijs duwde het marktaandeel van de groep eind september tot bijna 20 procent. "We zijn eigenlijk niet zo bang", zegt algemeen directeur Luc Rogge. "Volgens onze cijfers bedraagt het prijsverschil met Delhaize 12 à 13 procent, daar zit dus nog wat rek op. Vanwaar de afwijking komt tussen onze cijfers en die van Delhaize, weet ik niet".

Bron: De Tijd

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek