Delhaize plant uitbreiding tot 2.732 winkels
nieuws"De strategie van Delhaize werpt duidelijk vruchten af', zegt Kurt De Baenst, analist van Fortis Bank. De Belgische supermarktketen maakte voorlopige omzetcijfers voor 2005 bekend. Met een groei van 4,2 procent tot 18,6 miljard euro loste de groep de eigen verwachtingen in en presteerde ze iets beter dan verwacht door analisten.
Vooral in de Verenigde Staten, goed voor driekwart van de omzet, wist Delhaize te overtuigen. Over het hele jaar was er een omzetgroei met 4,4 procent tot 16,6 miljard dollar (13,3 miljard euro). Extra marketinginspanningen en promoties en de sluiting van een belangrijke concurrent veroorzaakten deze groei. De laatste maanden had ook de versteviging van de dollar een positieve impact. "Alles samen was er in het vierde kwartaal een omzetstijging met 5,2 procent, dat belooft een versnelde groei in 2006", reageerde Fernand de Boer van ING.
In ons land presteerde Delhaize dit jaar minder goed. De omzet steeg wel met 3,5 procent tot 4 miljard euro, maar die toename was enkel en alleen te danken aan de in het voorjaar overgenomen Cash Fresh-winkels. Zonder die 43 winkels en 18 vestigingen was er een daling met bijna 2 procent. Delhaize wijt de mindere prestatie aan de vele openingen van concurrenten als Aldi, Lidl en Colruyt, aan de lagere uitgaven van consumenten en aan de afbouw van het eigen niet-voedingsassortiment.
Het Belgische marktaandeel liep licht terug van 25,7 procent tot 25,5 procent. Daarmee blijft de groep in ons land wel de grootste supermarktuitbater na Carrefour. "België was zwak", besluit de Boer. "Maar Delhaize pakt de problemen wel aan". Onlangs verlaagde de groep nog een pak merkproducten in prijs en besliste ze het goedkope assortiment 365 uit te breiden. Zo wil ze haar imago van dure supermarkt afschudden. Tegelijk wil de keten ook een dertigtal bijkomende supermarkten openen.
Bron: De Tijd