Consumenten vinden streekproducten lekkerder
nieuws"Opvallende vaststelling is dat tachtig procent van de zeshonderd ondervraagden beweert geregeld streekproducten te kopen", besluit professor Xavier Gellynck. "Veertig procent zegt dat wekelijks te doen. Nog eens veertig procent koopt maandelijks streekproducten. Voornaamste reden van de aankoop is het feit dat ze typische zijn voor de regio. De meeste mensen vinden streekproducten lekkerder en van betere kwaliteit".
Tot de blikvangers van de streekproducten behoren de vleeswaren. De Breydelham van Vleeswaren Antonio uit Gavere en de Gandaham van Corma Vleeswaren uit Destelbergen deden het uitstekend bij de respondenten. Volgens gedeputeerde voor Landbouw en Middenstand Alexander Vercamer (CD&V) toont de studie aan dat de Oost-Vlaamse graan-jenevers O'de Flander nog meer werk moeten maken van een grotere naambekendheid.
'Proef het Vlakke Land' is een initiatief van het Europees project Euregio Scheldemond. In opdracht van de Economische Raad voor Oost-Vlaanderen (EROV) voerde de Vakgroep Landbouweconomie onderzoek naar de naambekendheid en het verbruik van streekproducten bij consumenten uit Oost-, West- en Zeeuws-Vlaanderen.
Bron: Gazet van Antwerpen