Commissie wil inkrimping CO2-uitstoot nieuwe auto's
nieuws"We zijn erin geslaagd de hoogste normen in de strijd tegen klimaatverandering te verzoenen met de bescherming van onze jobs en de concurrentiekracht van onze economie", zo kondigde eurocommissaris voor Industrie Gunter Verheugen woensdag het voorstel aan. De Duitse vicevoorzitter van de Commissie had de plannen van zijn collega voor Milieu Stavros Dimas twee weken lang geblokkeerd. Hij vreesde dat de ambitie van de Griek -een beperking van de uitstoot van automotoren tot 120 gram- funest zou zijn voor de autobouwers.
"We zijn tot de conclusie gekomen dat het technisch mogelijk moet zijn de gemiddelde uitstoot van de motoren van nieuwe wagens tegen 2012 te beperken tot 130 gram", zei Verheugen woensdag. De overige 10 gram wil de Commissie elders besparen: via een betere bandenspanning, een zuiniger gebruik van de airco en ook een opwaardering van biobrandstoffen. Verheugen wees erop dat het voorstel pas in 2024 zijn volledige effect zou bereiken. Het duurt immers een twaalftal jaar voor het Europese wagenpark volledig vernieuwd is.
Dimas kon zich neerleggen bij het resultaat. "De algemene doelstelling blijft 120 gram per kilometer. Dat milieuvoordeel gaan we halen. Wel is het zo dat de inspanning deels verschuift van de autobouwers naar andere spelers", gaf hij toe. Dat de Europese Commissie op die manier haar leiderschap inzake de bestrijding van het klimaatverandering dreigt te verliezen, ontkennen de beide commissarissen. "Toon mij één ander land dat gelijkaardige inspanning wil leveren", daagde Verheugen uit.
De groei van het wegvervoer en de bijhorende stijging van de uitstoot dreigen ervoor te zorgen dat de inspanningen van de vervuilende industriële sectoren, de overheden en de huishoudens om hun uitstoot in te perken, een maat voor niets worden. Als gevolg van het protocol van Kyoto moet de EU tegen 2012 acht procent minder broeikasgassen uitstoten dan in 1990 het geval was.(GL)
Bron: Belga