nieuws

Colruyt wekt verontwaardiging bij concurrenten

nieuws
De Belgische supermarktketen Colruyt plaatst voortaan op de kassabon het percentage dat een klant extra had moeten betalen wanneer de producten bij een concurrent uit de buurt waren gekocht. Zowel Delhaize als Carrefour reageren verontwaardigd. Delhaize stelt dat volgens haar prijsindex het verschil veel kleiner is dan haar concurrent aangeeft. Volgens Carrefour houdt het systeem van Colruyt onvoldoende rekening met de productkwaliteit. De Franse supermarktketen overweegt juridische stappen.
7 juni 2007  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:00
De Belgische supermarktketen Colruyt plaatst voortaan op de kassabon het percentage dat een klant extra had moeten betalen wanneer de producten bij een concurrent uit de buurt waren gekocht. Zowel Delhaize als Carrefour reageren verontwaardigd. Ze stellen de methodologie van Colruyt ter discussie.

"De jongste tijd is meer gefocust op promoties, gratis producten of getrouwheidspunten", zegt Colruyt. "Wij willen de aandacht weer op de prijs richten". Daarom vindt de Colruyt-klant voortaan vier percentages op zijn kassabon: twee productpakketten zullen in prijs telkens vergeleken worden met het naburige filiaal van Carrefour en Delhaize.

In het eerste pakket zitten nationale merken, zoals Dash-wasmiddel, HAK-conserven en Bosto-rijst. Het tweede pakket bestaat uit nationale merken, huismerken, vlees, groenten en fruit. Daarbij zal elk Colruyt-filiaal, afhankelijk van de grootte van de winkel, de prijzen van 2.000 à 3.000 artikelen vergelijken. Europa bepaalt wel dat prijsvergelijkingen van productpakketten enkel mogen wanneer de klant die per product kan controleren. Colruyt geeft daarover toelichting op zijn website.

Carrefour en Delhaize - samen met Colruyt goed voor 75 procent van de Belgische distributiemarkt - reageren verontwaardigd. Volgens Delhaize kloppen de beweringen van Colruyt niet. De groep stelt dat volgens haar prijsindex het verschil veel kleiner is dan haar concurrent aangeeft, namelijk maximaal 5 procent terwijl Colruyt gewag maakt van percentages tot ruim boven de 10 procent.

Ook Carrefour valt de methodologie aan. "Hoe kan je een vergelijking maken op basis van 3.000 producten als je weet dat een Carrefour er zes keer zoveel heeft", zegt woordvoerster Geneviève Bruynseels. "Als ze groenten of vlees vergelijken, is ook niet duidelijk of gekeken wordt naar kwaliteit. Het systeem is bedrieglijk, want het slaat niet op de aankopen die iemand net gedaan heeft, bovendien gaat het om verschillen van enkele dagen oud. We kijken of we juridische stappen kunnen zetten".(KS)

Bron: De Tijd

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek