Colruyt nog steeds veruit goedkoopste supermarkt
nieuwsIn het eerste pakket met de merkproducten klopte Colruyt voor het eerst Makro. Daarna kwamen Carrefour, Cora en Super GB. Voor elke 100 euro die je bij Colruyt uitgaf, moest je bij Makro 101 euro neertellen. Bij Carrefour en Cora werd dat 110 euro en bij Super GB 112 euro. Delhaize zat zelfs aan 114 euro. Het verschil tussen de goedkoopste en de duurste winkel is 35 procent.
Ook in het pakket van de goedkoopste producten is Colruyt veruit de goedkoopste. Daarna volgen de groep Carrefour, Lidl en Aldi. Helemaal onderaan bengelt Louis Delhaize. Omdat Colruyt geen gamma van distributiewerken aanbiedt, net zoals Aldi en Lidl, komt het niet voor in de rangschikking van het pakket met de distributie- of huismerken. Daar staat Makro met huismerk Aro op nummer één, gevolgd door Carrefour. Het procentuele verschil tussen de goedkoopste (Makro) en de duurste (Smatch) is 83 procent.
Het onderzoek van Test-Aankoop wordt op de korrel genomen door Delhaize. "Test-Aankoop vergelijkt alleen de prijzen, maar het houdt geen rekening met de kwaliteit van de producten", luidt de kritiek. Voorts wijst Delhaize er op dat "prijzen ook een steeds wijzigend gegeven zijn. Elke week opnieuw worden de prijzen berekend op basis van een vergelijking bij de concurrentie en waar nodig aangepast".
Bron: Gazet van Antwerpen