nieuws

Colruyt kan marktaandeel Carrefour bijbenen in 2009

nieuws
Colruyt blijft jaarlijks met 10 procent groeien. De supermarktketen is niet alleen de snelst groeiende kruidenier in ons land, maar ook de meest winstgevende. Het haalt een operationele marge van 7,2 procent tegenover bijvoorbeeld 4,4 procent voor Aldi, 3,8 procent voor Delhaize en 0,5 procent voor Carrefour. "Colruyt is daarmee wereldtop, ik ken geen supermarkt die een hogere bedrijfsmarge haalt", zegt Chris Opdebeeck van het studiebureau Marketing Map.
24 juni 2006  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:57
Colruyt blijft jaarlijks met 10 procent groeien. De supermarktketen is niet alleen de snelst groeiende kruidenier in ons land, maar ook de meest winstgevende. Het haalt een operationele marge van 7,2 procent tegenover bijvoorbeeld 4,4 procent voor Aldi, 3,8 procent voor Delhaize en 0,5 procent voor Carrefour. "Colruyt is daarmee wereldtop, ik ken geen supermarkt die een hogere bedrijfsmarge haalt", zegt Chris Opdebeeck van het studiebureau Marketing Map.

Colruyt investeert veel meer in zijn personeelsleden, maar van doorslaggevend belang is de omzet per vierkante meter. Bij Colruyt ligt die op 13.545 euro per vierkante meter winkeloppervlakte. Dat is bijna het dubbele van de GB-supermarkten, die op 7.738 euro uitkomen. Colruyt opent een zestal discountsupermarkten per jaar en telt nu al zo'n 200 verkooppunten. Dat is meer dan bijvoorbeeld de 126 eigen supermarkten van Delhaize, maar slechts de helft van het aantal verkooppunten van Aldi.

De Duitse harddiscountformules Aldi en Lidl zetten hun opmars in ons land onverminderd verder. Vorig jaar openden de twee ketens samen 40 vestigingen, zes meer dan een jaar eerder. De grote spelers Carrefour, Delhaize en Colruyt breidden hun netwerk vooral uit met kleinere buurtwinkels. Dat is trouwens het enige segment waar marktleider Carrefour nog echt vooruitgang boekt.

Wat de marktaandelen betreft, komt de volledige Colruyt-groep nu uit op 21,8 procent, tegenover 21,9 procent voor Delhaize en 27,1 procent voor Carrefour. "Dat betekent dat Colruyt dit jaar de nummer twee wordt in België", zegt Opdebeeck. De kloof met Carrefour zou in 2009 gedicht worden. "In dat jaar haalt Colruyt Carrefour in, op voorwaarde dat Carrefour slechts tegen 1 procent per jaar blijft groeien en Colruyt zijn jaarlijkse groei van 10 procent doorzet".

Bron: De Standaard

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek