Colruyt, Aldi en Lidl aan winnende hand
nieuwsDe omzet van Colruyt groeide de afgelopen jaren met gemiddeld 10 procent. Als de warenhuisketen dat tempo aanhoudt, komt hij volgens Marketing Map in 2005 uit op een omzet van 3,59 miljard euro. Carrefour groeide in het eerste kwartaal van 2005 met amper 0,1 procent en dreigt daardoor al dit jaar zijn eerste plaats te verliezen aan Colruyt.
Waarom doet Colruyt het zo goed? Volgens Corine Versteylen van de Vlerick Management School heeft het een heel duidelijk en betrouwbaar imago: "Wij zijn het goedkoopst, punt. De andere ketens hebben een wat complexer, moeilijker verhaal". Colruyt is ook erg rendabel. "Het bespaart waar het maar kan. Denk aan de goedkope betonnen vloeren en de gesloten diepvriezers in zijn winkels. En het kassasysteem: de caissière moet nooit wachten tot de klant zijn spullen heeft ingepakt. Dat levert tijdwinst op. Zijn niet-voeding verkoopt Colruyt, met veel succes, via een catalogus in de winkel. De klant bestelt en komt het product later afhalen. Zo hoef je niks te stockeren".
De Duitse prijsbrekers Aldi en Lidl zetten intussen hun opmars voort. Aldi heeft bijna 390 winkels in ons land en is daarmee het grootst. Ook de kleinere supermarkten en buurtwinkels doen het goed. "Omdat er steeds meer alleenstaanden zijn die minder nodig hebben, en tweeverdieners die geen tijd willen verliezen in de grote supermarkten", zegt Luc Ardies van Unizo.
Bron: Gazet van Antwerpen