CM voert promotie voor consumptie water en fruit
nieuwsHet project, een vervolg op de CM-campagne voor meer lichaamsbeweging, kreeg de naam "CM-fit, evenwichtig eetplezier". Het onderstreept ook het belang van gezonde voeding. De Vlamingen krijgen de boodschap mee dat geen enkel voedingsmiddel verboden is, maar dat sommige wel beter met mate worden gebruikt. Aan de hand van de "actieve voedingsdriehoek" - een driehoek met zeven groepen voedingsmiddelen die elk hun aandeel leveren in de samenstelling van gezonde voeding - wordt mensen duidelijk gemaakt hoe ze zonder dieet tot gezonde voedingsgewoonten en een gezond gewicht kunnen komen.
"We willen zo veel mogelijk mensen bereiken en rekenen daarvoor op ons breed netwerk in Vlaanderen", zegt Rik Dessein, directeur gezondheidspromotie van de CM. "We hebben verschillende folders over gezonde voeding en hoe te streven naar een gezond gewicht, maar dat is niet voldoende. Door de mensen ook actief te gaan opzoeken, willen we hen ook echt bereiken", luidt het.
Tot slot schenkt de CM extra aandacht aan gezonde voeding op het werk. "Vergaderen bijvoorbeeld kan ook gezond gebeuren. Dat wordt te vaak over het hoofd gezien", zegt dokter Michiel Callens, de preventie-arts die meewerkte aan het gezondheidsproject van de CM. "Koekjes en cake vervangen door fruit en eens water drinken in plaats van koffie of frisdrank zijn een stap in de goede richting".
Om mensen op weg te zetten om evenwichtig te eten brengt de CM een eetwijzer op de markt, die te verkrijgen is via de CM-diensten gezondheidspromotie. De gedrukte eetwijzer toont de verschillende caloriewaarden van een reeks voedingsmiddelen en legt het verband tussen die voeding en lichaamsbeweging. Zo kunnen mensen zelf nagaan hoeveel minuten ze bijvoorbeeld moeten fietsen om een Luikse wafel of een glas cola te verbranden. Op de website van de CM is een digitale versie van de eetwijzer te raadplegen.
Meer informatie: CM-fit
Bron: Belga