nieuws

Chocoladefabrikant Callebaut ziet winst groeien

nieuws
De Zwitserse chocoladegroep Barry Callebaut heeft een goed boekjaar 2005-2006 achter de rug. Het bedrijf wist zijn omzet met 5 procent te verhogen tot ruim 2,6 miljard euro. Daar hield het een operationele winst aan over van iets meer dan 184 miljoen euro, goed voor 13 procent meer dan een jaar eerder. De nettowinst klokte af op 115 miljoen euro, dat is een stijging van ruim 17 procent. "We hebben goede resultaten neergezet", zegt de Belg Patrick De Maeseneire, CEO bij de Zwitserse chocolatier.
3 november 2006  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:58
De Zwitserse chocoladegroep Barry Callebaut heeft een goed boekjaar 2005-2006 achter de rug. Het bedrijf wist zijn omzet met 5 procent te verhogen tot ruim 2,6 miljard euro. Daar hield het een operationele winst aan over van iets meer dan 184 miljoen euro, goed voor 13 procent meer dan een jaar eerder. De nettowinst klokte af op 115 miljoen euro, dat is een stijging van ruim 17 procent.

"We hebben goede resultaten neergezet", zegt de Belg Patrick De Maeseneire, CEO bij de Zwitserse chocolatier. "Het derde kwartaal liet al een positieve indruk achter, alleen het vierde kwartaal was lastiger. Vooral het warme weer heeft ons parten gespeeld". Voor het lopende boekjaar blijft De Maeseneire voorzichtig. Hij waarschuwt voor een hoger aandeel van cacao en onzekerheid over het consumentenvertrouwen in Duitsland. Toch bevestigt hij eerdere prognoses, waarbij de omzet tot 2008 jaarlijks met 3 tot 5 procent zou stijgen en de bedrijfswinst met 8 tot 10 procent.

Om zijn positie op de markt te versterken, opent Barry Callebaut begin volgend jaar een nieuwe fabriek net buiten Moskou en binnenkort begint de bouw van een fabriek in Shanghai. "Op korte termijn verwachten we veel van Rusland. Er is al een chocoladecultuur en het beschikbare inkomen van de mensen stijgt. We zijn ervan overtuigd dat daar een markt is voor premium chocolade", aldus CEO De Maeseneire.

Ook China begint stilaan chocolade te kennen. "De Chinezen reizen veel en ook daar stijgt het inkomen. In de eerste plaats in de grote steden, maar die zijn qua bevolking op zich al bijna zo groot als de landen in Europa". Toch wordt ook Europa niet vergeten. Zo zal bijvoorbeeld het merk Jacques binnenkort in Duitsland geïntroduceerd worden. "Het is de grootste markt van Europa en consumenten blijken immers nog altijd meer te betalen voor echte Belgische chocolade", stelt De Maeseneire.

Hoewel er nu flink in productiecapaciteit geïnvesteerd wordt, is Barry Callebaut niet zomaar van plan om in het wilde weg met geld te beginnen gooien. Behalve op geografische expansie hamert De Maeseneire ook op kostenbeheersing. "De directe kost per ton chocolade hebben we weer met vijf procent kunnen verlagen", zegt hij. Ook de energie blijft de CEO onder de loep houden, want die moet zowel goedkoper als groener. Tot slot moet ook innovatie de groei van Barry Callebaut consolideren.

Bron: De Standaard

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek