nieuws

Carrefour lijkt zich te herpakken in derde kwartaal

nieuws
De verkopen van Carrefour België zitten in het derde kwartaal in de lift. De omzet steeg tijdens die periode met 4,4 procent. Die groei is volgens de retailgroep vooral te danken aan de kleinere gemakswinkels en de door zelfstandigen gerunde GB-formules, zoals Contact GB en GB Partner. Hun omzet zoefde met bijna 14 procent omhoog. Maar ook de traditionele zorgenkinderen, de eigen GB-supermarkten en de Carrefourhypermarkten, verkopen weer meer.
12 oktober 2006  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:58
De verkopen van Carrefour België zitten in het derde kwartaal in de lift. De omzet steeg tijdens die periode met 4,4 procent. Die groei is volgens de retailgroep vooral te danken aan de kleinere gemakswinkels en de door zelfstandigen gerunde GB-formules, zoals Contact GB en GB Partner. Hun omzet zoefde met bijna 14 procent omhoog. Maar ook de traditionele zorgenkinderen, de eigen GB-supermarkten en de Carrefourhypermarkten, verkopen weer meer.

De omzet in de GB-supermarkten stijgt met 2,2 procent, terwijl de Carrefourhypermarkten een schuchtere omzetgroei van 0,7 procent laten noteren. Dat steekt schril af met de barslechte verkoopcijfers van de eerste jaarhelft. Toen boerden de omzetcijfers van zowel de hypermarkten als de supermarkten achteruit, terwijl de concurrenten Delhaize en Colruyt erop vooruitgingen.

Het Parijse hoofdkwartier van de groep Carrefour geeft de Belgische afdeling goede punten. "België toont de eerste tekenen van verbetering, door alle winkelformaten heen", zegt de groep in een mededeling. Ze bestempelde België eerder dit jaar als een van de moeilijkste Europese markten, samen met Italië. Vooral de opwaartse knik van de 56 hypermarkten zal Parijs deugd doen. Die zijn samen goed voor ruim de helft van de omzet van Carrefour België.

Volgens analiste Pascale Nachtergaele van Delta Lloyd Securities is het nog te vroeg om van een echte trendbreuk te spreken. Tijdelijke effecten kunnen het plaatje rooskleuriger maken. "Het was een goede zomer met warm weer. Dat drijft de verkoop van dranken en voeding zoals vlees voor de barbecue, omhoog. De vraag is of Carrefour ook marktaandeel wint. Mogelijk gaat heel de sector omhoog. Dat wordt pas duidelijk wanneer Delhaize en Colruyt hun cijfers bekend maken".

Carrefour België ontketende vorig jaar een prijzenslag in distributieland, maar werd er zelf de dupe van. Door met tijdelijke promotieacties de nadruk te leggen op prijs, speelde het de traditionele prijsvechters Colruyt, Aldi en Lidl in de kaart. De gevolgen zijn nog altijd te zien in de verkoopcijfers van de eerste 9 maanden van dit jaar. Ondanks het betere derde kwartaal is er nog steeds een omzetdaling van één procent.

Bron: De Morgen

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek